Problemele se ţin lanţ la Podul Suspendat peste Dunăre de la Brăila. Asfalt denivelat, şuruburi puse de formă, infiltraţii şi, mai nou, tasările dau mari bătăi de cap atât beneficiarului, statul român prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - CNAIR, dar mai ales constructorului, asocierea WeBuild SPA (Italia) – IHI Infrastructure Systems Co., Ltd.
Cele mai recente probleme au apărut pe malul brăilean al podului. Este vorba de tasări la rampa de acces pe viaduct, elementul care face legătura cu tablierul şi blocurile de ancoraj. Acestea au fost identificate încă din septembrie 2023 în cadrul acţiunii de monitorizare. Constructorul a încercat să "cârpească" aceste tasări cu straturi suprapuse de asfalt în aşa fel încât să se ajungă la cotă, însă, aşa cum era de aşteptat, problema s-a acutizat şi s-a ajuns ca în acest moment să fie o diferenţă de nivel de mai mult de 10 cm.
„Nu este vorba doar despre disconfortul pentru circulaţia rutieră, ci de mult mai mult de atât. Până când constructorul nu va face toate lucrările la standardele promise, CNAIR nu va accepta să facă recepţia lucrărilor”, ne-a declarat Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.
În acest moment, constructorul execută patru piloţi foraţi pentru stabilizarea tasării, urmând să execute în total 40 de astfel de piloţi, „pe banii şi pe timpul constructorului”, după cum ne-au declarat reprezentanţii CNAIR.
Într-o definiţie minimală, piloţii foraţi reprezintă o componentă esenţială în construcţia şi consolidarea infrastructurii, oferind stabilitate şi durabilitate şi sunt utilizaţi pentru a susţine structuri, pentru a contracara efectele solului instabil sau pentru a preveni alunecările de teren. Piloţii foraţi sunt elemente de fundaţie lungi şi cilindrice, confecţionaţi din oţel, beton sau alte materiale rezistente, care sunt introduşi în sol prin foraj sau rotaţie. Aceşti piloţi foraţi asigură stabilitatea şi rezistenţa structurilor, distribuind greutatea şi forţele provocate de încărcături sau de mişcările solului.
Trebuie menţionat că aceste tasări nu au nicio legătură cu infiltraţiile descoperite anul trecut, cu menţiunea că infiltraţiile au fost stopate după lucrările de intervenţie. Însă statul român va recepţiona lucrările după remedierea tuturor deficienţelor, dar şi după finalizarea tuturor lucrărilor din proiect, inclusiv drumurile de acces.
În privinţa drumurilor, cea mai mare întârziere se înregistrează la drumul de acces dinspre Jijila (jud. Tulcea), care, după ultimele promisiuni ale constructorului, ar putea fi gata în octombrie 2024.
De altfel, între beneficiar şi constructor există peste 40 de procese în instanţă şi 130 de revendicări, în mare parte dintre acestea, constructorul cere bani şi timp în plus pentru finalizarea lucrărilor, care au depășit de mult termenul iniţial de finalizare.
Remintim că podul a fost inaugurat pe data de 06 iulie 2023, de preşedintele României, Klaus Iohannis, însă recepţia lucrărilor mai are mult de aşteptat, în condiţiile în care tot apar probleme peste probleme.
GALERIE FOTO/VIDEO, MAI JOS! ↓