Primăria municipiului Galaţi va supune aprobării Consiliului Local Galaţi, în şedinţa din luna decembrie, indicatorii tehnico-economici pentru un proiect prin care se doreşte amenajarea a 23 de staţii de închiriere biciclete. Prin proiectul „Sistem Alternativ de Mobilitate Urbană Utilizând Staţii Automate de Închiriere a Bicicletelor - Galaţi VeloCity”, municipalitatea doreşte implementarea unui sistem integrat de staţii automatizate şi autonome de închiriere a bicicletelor (bike sharing) şi vor fi amplasate 23 staţii publice automate de eliberare şi returnare biciclete în punctele cu trafic intens din oraş. Fiecare staţie va avea un centru de comandă de la care se va face autentificarea automată a utilizatorilor şi alocarea unei biciclete, pe bază de card de acces la sistem. Gestionarea sistemului se va face centralizat, toate staţiile fiind interconectate şi administrate prin intermediul unui server. Fiecare staţie va conţine terminale de închiriere biciclete, staţii inteligente de predare şi preluare biciclete cu porţi organizate sub formă de tronsoane şi bineînţeles, biciclete.
Fonduri europene de aproape 3 milioane de euro
Proiectul va fi depus pentru finanţare în cadrul Programului Operaţional Regional (POR) - Sprijinirea dezvoltării urbane durabilerioritatea de investiţie 4.1 Promovarea strategiilor de reducere a emisiilor de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritoriu, in particular zone urbane, inclusiv promovarea planurilor sustenabile de mobilitate urbana si a unor masuri relevante pentru atenuarea adaptarilor.
”Alocarea financiară pe POR Axa 4 este importantă, iar oraşul nostru nu poate rata şansa de a beneficia de această finanţare europeană, atât de necesară. Ne dorim să ajungem din urmă oraşele europene, ecologice. Acest proiect, la care ţin foarte mult, va veni mai ales în sprijinul tinerilor, al persoanelor active, dar va putea decongestiona şi mijloacele auto ale Transurb. VeloCity se va alătura celorlaltor investiţii aflate în derulare în diferite etape ale procedurilor de achiziţie: tramvaiele, troleibuzele şi autobuzele hibrid, pentru că este nevoie ca Galaţiul să întinerească. Aşa cum se ştie, se lucrează la aspectul intrărilor în oraş, la modernizarea centrului, dar dorim să «desprăfuim» şi cartierele prin lucrările de regenerare urbană demarate”, ne-a declarat primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu.
În documentele proiectului sunt prevăzute pentru achiziţii 370 biciclete din care 300 biciclete clasice, 15 biciclete cargo si 55 biciclete electrice. Valoare totală a investiţiei este estimată la 13.031.064 lei inclusiv TVA echivalentul a 2.832.655 euro, din care fondurile alocate pentru construcţii şi montaj se ridică la 4.021.446,47 lei inclusiv TVA echivalent a 1.003.855 euro.
Unde vor fi amplasate staţiile de închiriere a bicicletelor
Potrivit studiului de fezabilitate, punctele în care ar putea fi amenajate staţiile de închiriere biciclete sunt:
1. Bd. Oţelarilor - Bd. Galaţi - poziţionare - spaţiu public;
2. Strada Textiliştilor - str. Brăilei - poziţionare pe spaţiul pietonal la intrarea din parcarea;
3. Intersecţie bd. Brăilei cu str. Stadionului - amplasament pe trotuar partea stângă, în faţa blocului de locuinţe colective;
4. Intersecţie str. Prelungirea Brăilei - str. Gheorghe Asachi - amplasament pe partea dreaptă-sus a intersecţiei, la 10 m faţă de trecerea de pietoni;
5. Strada Sidelurgiştilor - amplasament pe partea stângă a străzii, în faţa complexului comercial, adiacent staţiei de transport public;
6. Intersecţie str. Combinatului - str. Siderurgiştilor - str. 1 Decembrie 1918 - amplasament pe partea stângă jos a intersecţiei, lângă staţia de transport public;
7. Strada Segmentului 11 Siret - Complex Francezi - amplasament în spatele staţiei de autobuz de la Complex Francezi;
8. Intersecţia str. Milcov - str. 1 Decembrie 1918 - amplasament pe partea dreapta a străzii;
9. Strada Henri Coandă - amplasament în faţa staţiei Peco, pe spaţiul pietonal;
10. Bulevardul George Coşbuc - amplasament în faţa patinoarului pe spaţiul pietonal;
11. Str. Traian - amplasament în faţa parcului Rizer, pe partea dreaptă a străzii;
12. Str. Domnească - În faţa Grădina Publică - amplasament pe spaţiu pietonal în faţa parcului;
13. Intersecţie str. Gării cu str. Domnească - amplasament pe plaforma betonată folosită pentru parcare;
14. Intersecţie str. Traian - str. Basarabiei - amplasament spaţiu public intersecţiea dreapta-jos;
15. Intersecţie str. Traian - str. Tecuci - amplasament pe partea dreaptă a străzii Traian, în faţa sediului BCR;
16. Bd. Georghe Cosbuc - str. Brăilei - amplasament în faţa fântânii (“La Păpădie”);
17. Intersecţie str. Brăilei - str. Traian - amplasament pe spaţiul pietonal în faţa complexului comercial Carrefour Market;
18. Bd. Marea Unire - str. Prelungirea George Coşbuc - amplasament pe spaţiu pietonal pe partea cu Faleza Dunării;
19. Bd. Marea Unire - Bd. Prelungirea Traian - amplasament între Parcul Elice şi Faleza Dunării;
20. Str. Domnească - în faţa Universităţii Dunărea de Jos - amplasament în scuarul verde vis-a-vis de Universitate;
21. Str. Mihail Kogălniceanu - Bd. George Coşbuc - amplasament pe partea carosabilă, lângă accesul în spaţiul de parcare;
22. Str. Basarabiei- str. Nae Leonard - amplasat pe spaţiul pietonal;
23. La începutul Aleei Faleza Dunării, amplasat pe spaţiul pietonal.
Cum vor fi concepute terminalele de închiriere a bicicletelor
Elementul central al unei staţii de închiriere a bicicletelor va fi Terminalul de inchiriere prevăzut cu ecran tactil, soluţie de plată cu card bancar, cititor de card „Contactless”, sistem de iluminat, sisteme de siguranţă şi protecţie anti-vandalism, prevăzut cu un modul de comunicaţii mobil şi cu sistem de comunicaţii cu staţiile de biciclete. Terminalele vor fi proiectate în două versiuni, atât independente energetic (prevăzute cu baterii şi sistem de panouri fotovoltaice), precum şi soluţii clasice branşate la reţeaua electrică. De asemenea, se va ţine cont ca aceste soluţii să fie integrate cu sistemul de taxare a transportului public din municipiul Galaţi.
Staţiile vor fi automatizate, astfel încât să nu fie necesar a fi deservite de către operatori, să comunice în permanenţă cu terminalele şi vor prezenta sisteme de autoblocare cu sistem de detecţie a returnării. La preluarea sau predarea bicicletelor staţiile vor emite o avertizare sonoră şi luminoasă asfel încât utilizatorul să poată identifica mai uşor bicicleta care îi revine în momentul închirierii. Aceste staţii vor avea caracter modular pentru a putea în mod facil să poată fi modificată componenţa acestora, dar vor acea ;i capacitatea de andocare, atât a bicicletelor clasice, cât şi a celor electrice. Aceste staţii vor putea gestiona un număr de biciclete între 5 şi 40.
Biciclete clasice, electrice şi inteligente
Bicicletele propuse vor fi ergonomice, unisex, construite dintr-un aliaj usor (aluminiu) în vederea unei manevrări cât mai eficiente, prevăzute cu sistem anti-furt, sistem de frânare performant pe ambele roţi, sistem de iluminat, angrenaj cu mai multe viteze. Echipamentele inteligente de bord vor permite monitorizarea permanentă GPS şi vor fi dotate cu modul de comunicaţii mobil şi modul de comunicaţii cu terminalele, dar şi cu staţii de preluare şi predare (sistem integrat în cadrul bicicletei de facilitare a închirierii directe cu ajutorul telefonului mobil). Bicicleta va avea capacitatea de a fi predată într-o „staţie virtuală”, adică într-o staţie special amenajată fără staţii de blocare fizică a acestora.
Bicicleta electrică va fi prevăzută cu un motor electric de susţinere a efortului de deplasare şi baterii de mare capacitate pentru o autonomie sporită şi grad mare de eficienţă în ceea ce priveşte numărul de cicluri de încărcare. De asemenea va avea un sistem integrat software si hardware de gestiune şi comunicaţii. Soluţiiile pentru aceste componente vor include un centru de date, comandă şi control la cheie în vederea asigurării gestiunii în timp real a tuturor activităţilor de închiriere, monitorizare şi distribuţie în teren a elementelor mobile inclusiv mentenanţă si service.