26 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Cât va mai rezista Viaductul SIDEX?
Cât va mai rezista Viaductul SIDEX?

Viaductul care leagă Combinatul Siderurgic Galaţi de oraş va beneficia de o nouă expertiză tehnică a cărei valoare estimată se ridică la 200.000 lei. Construit în perioada 1966-1969, Viaductul se află într-o stare avansată de degradare, principalele probleme fiind localizate la structura de rezistenţă a suprastructurii şi a infrastructurii Viaductului. Pentru a afla cât de gravă este situaţia, Primăria municipiului Galaţi a lansat o licitaţie în sistemul electronic de achiziţii publice - SICAP pentru a găsi o firmă de specialitate care să stabilească starea tehnică şi de viabilitate precum şi identificarea corectă a măsurilor de intervenţie. Data limită de depunere a oferteror este 17 ianuarie 2019. Termenul de realizare a expertizei, din momentul semnării contractului este de 60 de zile.

Istoria zbuciumată a reparaţiilor Viaductului

În anul 2005 s-a efectuat o expertiză tehnică a Viaductului prin care se arăta că starea tehnică a construcţiei este satisfăcătoare însă are nevoie de unele lucrări de intervenţie. Datorită faptului că măsurile prevăzute în această expertiză nu au fost efectuate, degradările s-au accentuat, iar în iunie 2011 autorităţile au constatat distrugerea pereului şi alunecarea sfertului de con de pe partea stângă a culeei Sidex şi tasarea umpluturii din sparele culeei. S-au dispus atunci măsuri urgente de împiedicare a infiltraţiilor în corpul terasamentului şi reactualizarea expertizei tehnice. În baza acestei expertize a fost întocmită documentaţia de proiectare în faza DALI în care au fost descrise două tipuri de lucrări: în primă urgenţă şi de reabilitare. În cadrul lucrărilor de primă urgenţă au fost prevăzute refacerea integrală a sfertului de con afectat, a umpluturii din faţa culeei SIDEX, reamenajarea scurgerii apelor de pe rampa de accesdinstre SIDEX pentru a nu mai ajunge pe partea carosabilă a Viaductului.
Dar până în iunie 2013 nimeni nu a luat nicio măsură, iar consecinţa firească a fost că degradările s-au accentuat astfel încât s-a impus închiderea circulaţiei rutiere pe Viaduct şi reactualizarea expertizei tehnice şi întocmirea documentaţiei "Reabilitare Viaduct SIDEX - etapa I - lucrări urgente". Lucrările de primă urgenţă au fost realizate în 2014 (foto) pe repede înainte, iar primarul de atunci, Marius Stan, a redeschis circulaţia rutieră, cu mare fast, în iunie 2015 când acesta împreună cu country managerul ArcelorMittal, Ionel Borş, viceprimarul Florin Popa, city managerul Aurel Vlaicu şi directoarea Transurb, Genica Totolici, s-au plimbat cu tramvaiul pe Viaduct.
Viaductul Sidex are o lăţime totală de 18,70 metri, o partea carosabilă de 14 metri, pentru două linii de tramvai şi două benzi pentru autovehicule, şi două trotuare, de câte 1,90 metri. Structura de rezistenţă este alcătuită din 7 cadre de beton precomprimat legate între ele cu articulaţii fixe pe stâlpi de beton armat. Fundaţia stâlpilor este realizată din piloni Franki cu diametrul de 60 cm fiecare încastraţi într-un radier de beton armat de 3,50 - 4,50 m grosime şi a fost dimensionat pentru convoaie de vehicle pe roţi A30, dar şi pentru zona de intensitate seismică 8,1.
Se pare că degradarea accentuată a Viaductului se datorează în primul rând faptului că de la construirea acestuia şi până în prezent, nu s-a obosit nimeni să efectueze la timp şi cu simţ de răspundere nici măcar lucrările urgente, ca să nu mai vorbim de lucrări de întreţinere. În ultimii 20 de ani, Viaductul a avut parte numai de cârpăceli şi expertize, însă de lucrări ample de consolidare s-a vorbit doar. Rămâne de văzut cât va mai rezista construcţia în aşteptarea expertizelor, proiectelor, autorizaţiilor, licitaţiilor ce preced lucrările de consolidare atât de necesare.


Articole înrudite