Viaductul care leagă Combinatul Siderurgic Galaţi de oraş va beneficia de o nouă expertiză tehnică a cărei valoare estimată se ridică la 200.000 lei. Construit în perioada 1966-1969, Viaductul se află într-o stare avansată de degradare, principalele probleme fiind localizate la structura de rezistenţă a suprastructurii şi a infrastructurii Viaductului. Pentru a afla cât de gravă este situaţia, Primăria municipiului Galaţi a lansat o licitaţie în sistemul electronic de achiziţii publice - SICAP pentru a găsi o firmă de specialitate care să stabilească starea tehnică şi de viabilitate precum şi identificarea corectă a măsurilor de intervenţie. Data limită de depunere a oferteror este 17 ianuarie 2019. Termenul de realizare a expertizei, din momentul semnării contractului este de 60 de zile.
Istoria zbuciumată a reparaţiilor Viaductului
În anul 2005 s-a efectuat o expertiză tehnică a Viaductului prin care se arăta că starea tehnică a construcţiei este satisfăcătoare însă are nevoie de unele lucrări de intervenţie. Datorită faptului că măsurile prevăzute în această expertiză nu au fost efectuate, degradările s-au accentuat, iar în iunie 2011 autorităţile au constatat distrugerea pereului şi alunecarea sfertului de con de pe partea stângă a culeei Sidex şi tasarea umpluturii din sparele culeei. S-au dispus atunci măsuri urgente de împiedicare a infiltraţiilor în corpul terasamentului şi reactualizarea expertizei tehnice. În baza acestei expertize a fost întocmită documentaţia de proiectare în faza DALI în care au fost descrise două tipuri de lucrări: în primă urgenţă şi de reabilitare. În cadrul lucrărilor de primă urgenţă au fost prevăzute refacerea integrală a sfertului de con afectat, a umpluturii din faţa culeei SIDEX, reamenajarea scurgerii apelor de pe rampa de accesdinstre SIDEX pentru a nu mai ajunge pe partea carosabilă a Viaductului.
Dar până în iunie 2013 nimeni nu a luat nicio măsură, iar consecinţa firească a fost că degradările s-au accentuat astfel încât s-a impus închiderea circulaţiei rutiere pe Viaduct şi reactualizarea expertizei tehnice şi întocmirea documentaţiei "Reabilitare Viaduct SIDEX - etapa I - lucrări urgente". Lucrările de primă urgenţă au fost realizate în 2014 (foto) pe repede înainte, iar primarul de atunci, Marius Stan, a redeschis circulaţia rutieră, cu mare fast, în iunie 2015 când acesta împreună cu country managerul ArcelorMittal, Ionel Borş, viceprimarul Florin Popa, city managerul Aurel Vlaicu şi directoarea Transurb, Genica Totolici, s-au plimbat cu tramvaiul pe Viaduct.
Viaductul Sidex are o lăţime totală de 18,70 metri, o partea carosabilă de 14 metri, pentru două linii de tramvai şi două benzi pentru autovehicule, şi două trotuare, de câte 1,90 metri. Structura de rezistenţă este alcătuită din 7 cadre de beton precomprimat legate între ele cu articulaţii fixe pe stâlpi de beton armat. Fundaţia stâlpilor este realizată din piloni Franki cu diametrul de 60 cm fiecare încastraţi într-un radier de beton armat de 3,50 - 4,50 m grosime şi a fost dimensionat pentru convoaie de vehicle pe roţi A30, dar şi pentru zona de intensitate seismică 8,1.
Se pare că degradarea accentuată a Viaductului se datorează în primul rând faptului că de la construirea acestuia şi până în prezent, nu s-a obosit nimeni să efectueze la timp şi cu simţ de răspundere nici măcar lucrările urgente, ca să nu mai vorbim de lucrări de întreţinere. În ultimii 20 de ani, Viaductul a avut parte numai de cârpăceli şi expertize, însă de lucrări ample de consolidare s-a vorbit doar. Rămâne de văzut cât va mai rezista construcţia în aşteptarea expertizelor, proiectelor, autorizaţiilor, licitaţiilor ce preced lucrările de consolidare atât de necesare.