În acest sens, a fost elaborat prezentul raport ce prezintă rezultatele misiunilor de audit financiar şi audit de conformitate efectuate în anul 2022 de către Camera de Conturi Galaţi a nivelul unităţilor administrativ-teritoriale din judeţul Galaţi şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acestora, ce au vizat verificarea conturilor anuale de execuţie bugetară, modul de gestionare a patrimoniului public şi privat administrat de societăţi cu capital integral sau majoritar al unităţilor administrativ-teritoriale din judeţ, precum şi respectarea principiilor eficienţei, eficacităţii, economicităţii în activităţile efectuate de entităţile verificate în anul 2021.
Camera de Conturi Galaţi a urmărit, prin acţiunile de verificare efectuate în anul 2022, identificarea unor eventuale deficienţe în gestionarea fondurilor publice realizată în anul 2021 de către unităţile administrativ-teritoriale din judeţul Galaţi, precum şi stabilirea măsurilor pentru înlăturarea abaterilor de la legalitate şi regularitate constatate, creşterea responsabilităţii manageriale în utilizarea şi administrarea fondurilor publice, respectarea disciplinei financiarfiscale, dezvoltarea unor sisteme de control intern eficiente, în esenţă gestionarea responsabilă şi performantă a banilor publici.
Totodată, Camera de Conturi Galaţi a efectuat acţiuni de control şi la societăţi comerciale al căror capital social este deţinut de unităţile administrativ-teritoriale, urmărind modul de administrare a patrimoniului public şi privat al acestora, concesionarea sau închirierea bunurilor aflate în proprietate publică, precum şi respectarea disciplinei financiar-fiscale.
În baza Programului de activitate pentru anul 2022, aprobat de Plenul Curţii de Conturi, Camera de Conturi Galaţi a avut prevăzute 31 acţiuni de verificare la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, din care: 25 misiuni de audit financiar şi 6 misiuni de audit de conformitate (control tematic). Din acestea, în curs de valorificare se află 5 misiuni de audit financiar (UATC Certeşti, UATC Brăhăşeşti, UATC Rădeşti, UATC Ghidigeni, UATC Smulţi) şi 2 misiuni de audit de conformitate (la societăţile Pieţe Prest Tec SRL Tecuci şi Calorgal S.A.).
Urmare celor 25 misiuni de audit financiar finalizate până la data întocmirii raportui citat, au fost constatate abateri de la legalitate şi regularitate semnificative (peste pragul de semnificaţie de 2% din totalul plăţilor efectuate în anul 2021) în 9 cazuri, motiv pentru care opinia formulată de auditorii publici externi a fost opinie contrară, în alte 13 cazuri valoarea abaterilor consemnate s-a situat sub pragul de semnificaţie, fiind formulată opinie cu rezerve cu paragraf de evidenţiere a unor aspecte, iar în 3 cazuri s-a constatat regularitatea şi conformitatea conturilor prezentate în situaţiile financiare anuale, fiind formulată opinie nemodificată (UAT Jud. Galaţi, UATC Valea Mărului şi UATC Costache Negri).
„Totodată, menţionăm că în cadrul misiunilor de audit financiar desfăşurate la ordonatorii principali de credite s-au efectuat şi verificări privind transferurile de fonduri publice către ordonatorii de credite din subordine (unităţi de învăţământ, cluburi sportive, servicii publice de alimentare cu apă, de salubrizare), sub aspectul fundamentării şi justificării sumelor solicitate, al monitorizării şi controlului utilizării acestora în condiţii de legalitate, regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate, fiind efectuate astfel, 34 de verificări la entităţi suborbonate unităţilor adminitrativ-teritoriale. În cazul în care activitatea de alimentare cu apă şi canalizare a fost delegată prin contract de gestiune, Operatorului Regional APĂ CANAL S.A., verificarea respectivului ordonator terţiar (serviciul public de alimentare cu apă şi canalizare) a rămas fără obiect”, se arată în raportul Camerei de Conturi Galaţi.
Prin misiunile de audit de conformitate s-a urmărit:
- legalitatea contractării sau garantării, a utilizării şi rambursării finanţărilor rambursabile care reprezintă datorie publică locală la nivelul UAT Mun. Galaţi prin raportare la prevederile O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică;
- controlul situaţiei, evoluţiei şi modului de administrare a patrimoniului public şi privat al unităţii administrativ-teritoriale de către societăţi cu capital integral sau majoritar al UAT la Compania de Utilităţi Publice Tecuci SRL şi Calorgal SRL Galaţi;
- dacă anumite operaţiuni economice desfăşurate la Spitalul Judeţean de Urgenţă şi Spitalul de Boli infecţioase respectă, sub toate aspectele semnificative, cadrul legal aplicabil achiziţiilor publice.
Cele 6 misiuni de audit de conformitate s-au finalizat cu rapoarte de control în care s-a concluzionat asupra conformităţii prin raportare la obiectivul general şi la obiectivele specifice fiecărei acţiuni.
Pentru înlăturarea abaterilor de la legalitate şi regularitate constatate în misiunile de audit, finalizate prin valorificare, au fost emise 15 decizii prin care s-au dispus 49 măsuri legale de înlăturare a acestora, de stabilire şi recuperare a prejudiciilor, potrivit procedurilor de valorificare specifice Curţii de Conturi, măsuri ce au rămas definitive ca urmare a faptului că entităţile verificate nu au formulat contestaţii.
„Prin raportare la numărul de măsuri emise se poate concluziona că unităţile din competenţa structurii noastre îşi desfăşoară activitatea în general cu respectarea cadrului legal, iar implementarea măsurilor dispuse aferente neconformităţilor constatate şi neremediate în cadrul acţiunilor de audit financiar, are drept scop îmbunătăţirea activităţilor desfăşurate de entităţile auditate”, se mai arată în raportul Camerei de Conturi Galaţi.
De altfel unele deficienţe identificate de auditul public extern şi consemnate în procesele verbale de constatare au fost remediate operativ, prin corectarea deficienţelor financiar-contabile la UATC Vîrlezi şi încasarea unei ponderi semnificative a debitelor la UATC Cuca motiv pentru care nu au mai fost dispuse măsuri prin decizie, fiind emise certificate de conformitate.
Totuşi au fost identificate unele deficienţe care au avut implicaţii pe exactitatea şi realitatea datelor reflectate în situaţiile financiare şi au fost raportate pe acest obiectiv, de exemplu:
- Şcoala Gimnazială nr. 1 Priponeşti - unitate de învăţământ care raportează date financiare la UATC Priponeşti, nu a întocmit, în anul 2021, Programul anual al achiziţiilor publice;
- Au fost identificate cazuri de menţinere în evidenţa fiscală şi contabilă a Direcţiei impozite, taxe şi alte venituri locale din cadrul UATM Galaţi, la 31.12.2021, a unor obligaţii fiscale în sumă de 14.982 lei, reprezentând impozit pe mijloace de transport datorate de către persoane juridice radiate şi de către persoane fizice, evidenţiate la nivelul organului fiscal local din unitatea administrativ-teritorială însă nu şi la nivelul organului competent cu înmatricularea/înregistrarea/radierea mijloacelor de transport;
- La UATC Umbrăreşti nu au fost depuse încasările din venituri din concesiuni în conturile corespunzătoare. În fapt conform situaţiilor prezentate de entitate în anul 2021 au fost încasate venituri din închirieri şi concesiuni în valoare totală de 194.517 lei, iar în contul de execuţie la capitolul 30.02 Venituri din proprietate este raportată ca şi încasări, suma de 120.275 lei, diferenţa încasată fiind raportată la capitolul 36.02.06 „Taxe speciale”, nefiind respectat principiul specializării bugetare, potrivit căruia de veniturile se înscriu şi se aprobă în buget pe surse de provenienţă, conform legii;
- UATC Băneasa nu a înregistrat în evidenţa contabilă a entităţii, ca obiecte de inventar, tabletele primite cu titlu gratuit în baza contractului încheiat cu un operator de telefonie mobilă, în valoare de 118.118 lei; în timpul auditului au fost evaluate bunurile primite cu titlu gratuit (tablete) şi au fost înregistrate în contabilitate; deficienţa a fost identificată şi la UATC Oancea;
- UATC Drăgăneşti a realizat reevaluarea activelor fixe corporale de natura construcţiilor şi terenurilor aflate în patrimoniul instituţiei publice în anul 2019, fără a reevalua şi înregistra în contabilitate două terenuri, aflate în administrarea unor unităţi de învăţământ preuniversitar/preşcolar de stat: Şcoala Gimnazială nr. 1 sat Malu Alb, comuna Drăgăneşti şi Grădiniţa cu Program Normal nr. 1 sat Malu Alb, comuna Drăgăneşti. De asemenea, din analizarea balanţei la 31.12.2021 s-a constatat menţinerea nejustificată în evidenţa financiar-contabilă a entităţii a rezervelor din reevaluare aferente construcţiilor în sumă de 334.846,34 lei, în condiţiile în care toate activele fixe de natura terenurilor şi construcţiilor aflate în soldul entităţii sunt neamortizabile;
- UATC Fundeni nu a evaluat şi înregistrat în evidenţa financiar-contabilă suprafeţe de teren (pădure, teren arabil extravilan) care fac parte din domeniul public/privat al unităţii administrativ-teritoriale. În situaţiile financiare întocmite pentru anul 2021 au fost identificate neconcordanţe între datele înscrise în Contul de execuţie al bugetului local - Venituri şi datele existente în balanţa de verificare şi contul de rezultat patrimonial, în sumă de 132.282 de lei. Existenţa diferenţei se datorează în principal faptului că, UATC Fundeni încasează de la operatorul economic al serviciului de alimentare cu apă şi canalizare, în baza contractului de delegare, o redevenţă care nu este înregistrată în evidenţa financiar-contabilă ca venit al bugetului local în contul 750.02 (contul de venit 30.02.05.30 „Alte venituri din concesiuni şi închirieri de către instituţiile publice”), dar este reflectată în contul de execuţie;
- La UATC Slobozia Conachi, în anul 2021 nu s-au înregistrat cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe, iar, în anii anteriori aceasta a fost calculată eronat în cazul bunurilor care fac parte din domeniul public al unităţii administrativ-teritoriale şi nu a fost calculată în unele cazuri începând cu luna următoare punerii în funcţiune a activelor fixe; soldul contului 105 „Rezerve din reevaluare” nu a reflectat valoarea rezervelor din reevaluarea a activelor fixe corporale existente în instituţie, neamortizate integral;
- UATC Suceveni nu a procedat la înregistrarea pe „Venituri din aplicare prescripţiei extinctive”, ca venituri cuvenite bugetului local al comunei Suceveni, a sumei de 4.577,83 de lei, reprezentând garanţii de participare la licitaţii depuse de ofertanţi, care au fost menţinute în soldul contului 462 „Creditori sub 1 an - alte datorii curente” şi pentru care s-a prescris dreptul de a solicita restituirea acestora;
- UATC Vârlezi a înregistrat eronat în categoria obiectelor de inventar, şi nu ca active fixe corporale cum ar fi fost corect, bunuri materiale în valoare de 8.100 lei, pentru care nu a fost calculată şi înregistrată amortizarea aferentă, în conformitate cu prevederile legale. În timpul misiunii de audit, s-a corectat valoarea obiectelor de inventar şi a fost restabilită valoarea activelor fixe, fiind calculată şi înregistrată amortizarea aferentă;
- UATC Cerţeşti nu a fost înregistrat în evidenţa contabilă sectorul de drum din DJ240A, primit în administrare, deşi în anul 2021 a fost recepţionată lucrarea de investiţii „Lucrări de modernizare sector de drum DJ240A, situat în intravilan sat Cerţeşti, comuna Cerţeşti, judeţul Galaţi”.
Aspectele semnificative rezultate din verificările efectuate la UATC Cosmeşti sunt:
- nu a fost constituită/actualizată comisia de monitorizare în vederea implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial din cadrul ordonatorului principal de credite;
- nu a fost elaborată o procedură privind managementul riscurilor;
- nu a fost elaborat planul de implementare a măsurilor de control pentru riscurile semnificative la nivelul entităţii publice;
- entitatea nu a elaborat programul de dezvoltare a sistemului de control intern/managerial;
- nu au fost identificate funcţiile sensibile la nivelul ordonatorului principal de credite;
- nu a fost întocmită lista privind numărul de activităţi desfăşurate în entitate, din care să fie precizate activităţile care sunt procedurabile;
- nu au fost emise şi aprobate proceduri specifice pentru toate activităţile desfăşurate de entitate;
- nu a fost implementat un sistem de raportare periodică către conducătorul entităţi referitoare la progresele înregistrate cu privire la dezvoltarea sistemelor de control managerial.
În anul 2021, la nivelul UATC Movileni au fost identificate erori în ceea ce priveşte modul de stabilire a impozitului pe terenul intravilan, categoria de folosinţă „teren cu construcţii”, în sensul că au fost aplicate alte niveluri ale valorilor pe hectar stabilite de Consiliul Local al comunei Movileni.
În cazul veniturilor din concesiuni supuse verificării la nivelul UATC Slobozia Conachi s-au constatat următoarele:
- entitatea nu a formulat acţiuni la instanţa competentă pentru obţinerea unui titlu executoriu în vederea executării silite a acestora conform prevederilor art. 226 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală;
- nu au fost înregistrate corect în evidenţa contabilă debitele datorate în cazul unei societăţi comerciale, deşi a fost plătită şi înregistrată întreaga suma datorată, diferenţa fiind înregistrată pe sume fără debit;
- nu au fost actualizate actele adiţionale cu valoarea chiriei aprobată prin hotărârea consiliului local, cu scadenţa acesteia şi cu durata încheierii contractului.
Din verificarea modului de stabilire, evidenţiere şi urmărire a impozitului pe mijloacele de transport şi a veniturilor din concesiuni la nivelul UATC Umbrăreşti s-au constatat următoarele:
- a fost identificat un singur caz în care nu a fost înregistrată în evidenţa fiscală impozitul pe mijloace de transport datorat în anul 2021 pentru autoturismul achiziţionat în anul 2020. În timpul misiunii de audit financiar entitatea a înregistrat pe rolul contribuabilului mijlocul de transport achiziţionat şi a calculat impozitul aferent;
- înregistrările în evidenţa fiscală s-au realizat manual utilizând formulare tipizate pentru desfăşurarea activităţii de stabilire a impozitelor şi taxelor locale de către organele fiscale locale precum şi a altor venituri ale bugetelor locale şi nu utilizând sistemele informatice de prelucrare automată a datelor existente în unitate;
- cu privire la modul de înregistrare în baza de date a mijloacelor de transport a fost identificat, într-un caz, faptul că entitatea are înregistrate pe rolul contribuabilului un număr mai mare de autovehicule decât cele aflate în proprietate şi înmatriculate la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculări Vehicule Galaţi. Deşi a fost înregistrat în plus un autovehicul, pentru acesta entitatea nu a calculat în anul 2021 debitul aferent, înregistrarea eronată a acestuia neavând impact asupra situaţiilor financiare, dar conduce la concluzia că nu s-a realizat o inventariere a materiei impozabile;
- pentru debitele neîncasate la sfârşitul anului 2021, precum şi pentru sumele încasate cu întârziere, nu în toate cazurile au fost calculate majorări de întârziere, conform legii;
- au fost identificate cazuri în care au fost raportate la data de 31.12.2021 debite datorate mai mari decât cele calculate pe baza documentelor justificative puse la dispoziţie;
- în cazul persoanelor fizice care înregistrau debite la 31.12.2020 şi inclusiv la 31.12.2021 nu au fost dispuse măsuri privind începerea executării silite, conform legii;
- depunerea numerarului încasat de către casierii entităţii s-a realizat cu depăşirea termenului legal de depunere în casierie, nefiind realizat la nivelul entităţii în anul 2021 niciun control inopinat al casieriei, conform legii. De asemenea, pentru persoanele care au calitatea de casieri nu s-a reţinut şi virat la Trezorerie garanţia pentru gestionarea numerarului din casierie, contrar prevederilor legale în vigoare;
- contractele de închiriere nu au fost înregistrate la organele fiscale sau încheiate în formă autentică astfel încât acestea să reprezinte titluri executorii şi care să fie puse în executare dacă debitorul nu achită la timp chiria, conform prevederilor legale;
- în anul 2021 nu a stabilit cuantumul chiriei prin hotărârea Consiliului Local în funcţie de capacitatea de păşunat, conform prevederilor pct. IV „Preţul închirierii” din cadrul contractelor de închiriere a pajiştilor aflate în domeniu public/privat al comunei Umbrăreşti.
La nivelul UATC Cuca, nu au fost întreprinse demersurile legale pentru executarea silită a creanţelor cuvenite bugetului local al comunei Cuca, în sumă de 8.227 lei, reprezentând impozit pe mijloacele de transport datorat de persoanele fizice. În timpul auditului au fost efectuate inspecţii fiscale la un număr de 6 contribuabili persoane fizice care datorau impozit pe mijloacele de transport, cu următoarele rezultate:
- încasarea sumei de 3.500 lei;
- încheierea proceselor-verbale de constatare a situaţiei fiscale a debitorilor;
- scăderea din evidenţa fiscală a sumei de 1.148 lei, ca urmare a constatării transferului bunului mobil (autoturism) în evidenţa altui organ fiscal (UATC Vânători).
UAT Oraşul Târgu Bujor nu a stabilit, nu a evidenţiat, nu a urmărit şi nu a încasat suma de 1.992 lei, reprezentând taxa pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizaţiei pentru desfăşurarea activităţii de restaurante, baruri şi alte activităţi recreative şi distractive, în cazul a 6 persoane juridice ce aveau acest obiect principal de activitate.
Neconcordanţe privind persoane deţinătoare de mijloace de transport înscrise în baza de date primită din partea Ministerului Afacerilor Interne (M.A.I.) pentru persoane fizice şi juridice de pe raza comunelor Cerţeşti şi Brăhăşeşti şi contribuabilii proprietari de mijloace de transport aflaţi în evidenţa Primăriei Cerţeşti şi Brăhăşeşti.