Decizia Consiliului Local de majorare a impozitului auto în municipiul Galaţi a provocat dezaprobări, controverse, proteste, precum şi interminabile discuţii, cele mai multe contra, dar şi pro, venite în special din partea celor sătui de autoturismele vechi, care lasă un fum gros în urma lor de îţi taie respiraţia sau sătui de maşinile puternice, de fiţe, care de obicei sfidează colegii de trafic cu viteze ameţitoare şi nerespectarea regulilor de circulaţie.
Analizând majorarea taxei auto ce ar putea fi aplicată în municipiul Galaţi - în prezent fiind suspendată ca urmare a faptului că Prefectura Galaţi a atacat în instanţă această decizie - cel mai tare se resimte în buzunarul celor care au autorisme scumpe, de capacitate cilindrică mare (de peste 3.000 cmc), culmea, aceştia fiind şi cei mai rău platnici dintre toţi proprietarii de autoturisme.
Ce autoturisme predomină în Galaţi
Potrivit datelor centralizate de municipalitate (VEZI TABEL în Galeria de imagini de mai jos! ↓), în Galaţi sunt înregistraţi 41.700 de proprietari de autovehicule (persoane fizice) care deţin un număr de 49.493 de autoturisme cu capacitatea cilindrică mai mică de 1.600. Deţinători de autorisme cu capacitate cilindrică între 1.601 şi 2.000 cmc sunt în număr de 24.024 cu 28.355 de autoturisme. Cu capacitate între 2.000 şi 3.000 cmc sunt 6.051 de autotursime deţinute de 5.485 de gălăţeni. Maşini puternice, de lux, cu capacitate de peste 3.000 cmc sunt în număr de 242 deţinute de 235 de persoane.
Deţinătorii de maşini scumpe, puternice, cei mai mari datornici
Pentru a putea avea un tablou asupra banilor care intră efectiv în buget din taxele auto, am făcut o analiză a încasărilor aferente anului 2020. Astfel, cei mai buni platnici sunt cei care deţin autoturisme cu capacitate cilindrică uzuală. Astfel, un grad de încasare ridicat se înregistrează la categoriile de sub 3.000 cmc, iar cei mai mari datornici sunt cei care deţin autoturisme de "fiţe". Dacă la categoria de autoturisme cu capacitate mai mică 1.600 cmc, anul trecut gradul de încasare era de 83,76%, iar la categoria 1.601 - 2.000 cmc, gradul de încasare era de 81,16%, iată că proprietarii de bolizi de lux se întrec în datorii, doar 28,09% dintre ei fiind cu plata la zi.
Având în vedere că la această categorie de autoturisme se resimte cel mai bine majorarea de 55% (exemplu: dacă pentru un autoturism cu capacitatea de 3.198 cmc se plătea în 2020 un impozit de 4.928 lei, după majorare suma de plată stabilită este de 7.673 lei, adică cu 2.745 lei mai mult) este foarte probabil ca debitele restante către bugetul local să crească semnificativ.
La 31 decembrie 2020, bugetul local avea de recuperat peste 3.863.000 lei de la proprietarii de bolizi cu capacitate cilindrică de peste 3.000, adică aproximativ 800.000 euro (de la mai puţin de 200 de proprietari).