Distanţa dintre real şi virtual este din ce în ce mai mică şi chiar în faţa ochilor noştri. Chiar şi în industria frumuseţii, care acum pare să nu aibă graniţe. În ultimii ani, progresul tehnologic a schimbat de fapt radical ideea de frumuseţe şi percepţia de sine, atât de mult încât reconcilierea identităţii virtuale cu cea reală a devenit un scop zilnic.
Un exemplu semnificativ: la începutul lunii iulie Norvegia a introdus o lege care, pentru prima dată, face ilegală să nu se declare retuşurile fotografiilor postate online. De fapt, va fi obligatoriu să se indice dacă imaginea a fost editată, photoshopată sau dacă s-au folosit filtre; aceasta pentru a promova standarde de frumuseţe mai sănătoase.
Cu toate acestea, în lumea cosmeticelor, acceptarea şi utilizarea combinată a identităţilor virtuale şi reale au avut o mare accelerare tocmai din cauza Covid-19. În timp ce unele consultaţii digitale în cosmetică, machiaj şi îngrijire a pielii pot implica anumite riscuri pentru sănătate, în general căutarea unei mai mari armonii între imaginea online şi cea reală este simplificată datorită unui număr infinit de dispozitive inovatoare de înfrumuseţare şi personalizabile şi utilizării realitate augmentată.
De altfel, pentru cei care ar dori să arate ca propria imagine „înfrumuseţată” de un filtru de Instagram fără a fi nevoit să recurgă la intervenţia medicinei estetice, există Opte, „primul filtru pentru viaţa reală”, lansat după 12 ani de cercetare. Acesta este un dispozitiv mic care scanează pielea feţei - făcând 200 de fotografii pe secundă - identificând toate imperfecţiunile, coşurile, petele şi apoi activează o imprimantă inovatoare cu micro jet de cerneală care depune o cantitate infinitezimală pe fiecare imperfecţiune detectată, a unui ser/machiaj. care, pe lângă acoperirea instantanee a defectelor, le tratează cosmetic, atenuându-le în timp. Toate fără a îngreuna nicio altă parte a feţei. Se pare că dispozitivul, la vânzare pentru 599 de dolari, are deja o listă de aşteptare de douăzeci şi cinci de mii de oameni.
Shiseido a fost, de asemenea, printre primii lideri din sector care au urmărit cele mai multe evoluţii tehnologice în frumuseţe. În 2017 a achiziţionat start-up-ul californian MatchCo, care a revoluţionat metodele de scanare a pielii printr-o aplicaţie simplă care vă permite să creaţi produse cosmetice personalizate. Această tehnologie brevetată foloseşte Optune, un serviciu de abonament (cost lunar 10.000 de yeni, în jur de 76 de euro) administrat de brandul japonez care, printr-o aplicaţie şi un algoritm sofisticat, analizează o serie de informaţii referitoare la piele: de la climă la aer de calitate, de la ritmurile de somn la stres, de la alimente la ciclul menstrual. Aceste informaţii trec apoi către un dispozitiv care, combinând cinci produse diferite împreună, creează formula ideală pentru acel tip de piele.
ModiFace este o companie de cosmetice care foloseşte realitatea augmentată proiectată de profesorul de inginerie Parham Aarabi. Iar rezultatul acestui parteneriat futurist se numeşte Perso, un dispozitiv pentru îngrijirea pielii şi machiaj bazat pe Inteligenţa Artificială. Făcându-şi un selfie, aplicaţia (împreună cu instrumentul furnizat) analizează detalii precum clima, temperatura şi indicele UV şi le combină cu probleme personale (riduri fine, riduri, pete, dimensiunea porilor, pigmentare, ten tern).
(Ilustraţie: opera de artă creată pentru Byredo Prismic Palette de Jon Emmony, sub conducerea creativă a lui Isamaya Ffrench. Estetica artei digitale influenţează tot mai mult lumea frumuseţii, ca în această colaborare între make-up artistul Ffrench şi artistul digital britanic Emmony.)