17 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Prof.univ.dr. Andrei Marga, rectorul Universităţii Babeş Bolyai din Cluj-Napoca, a fost săptămâna trecută la Galaţi pentru a se întâlni cu profesorii din învăţământul universitar dar şi pentru o întrevedere cu cadrele didactice din învăţământul preuniversitar. Andrei Marga, fost ministru al educaţiei în perioada 1997- 2000, a analizat în primul rând situaţia învăţământului la nivel mondial, din SUA, Franţa, Germania şi China: "Am în vedere patru experienţe aici: în SUA s-a lansat programul Obama Biden acum trei ani, când a venit pe scenă această administraţie, şi, sigur, una din axele programului de reformă educaţională este consolidarea demnităţii profesionale, sociale şi salariale a cadrului didactic. Toată lumea vrea învăţământ centrat pe elevi şi studenţi dar trebuie spus că învăţământul se face cu profesori. Şi de aici pleacă construcţia întregului sistem, în SUA se poate vedea. De fapt, America, chiar în contextul crizei financiare, a făcut cea mai mare investiţie din istoria omenirii în învăţământul superior. 71 de miliarde de dolari au fost injectate într-un pachet în învăţământul superior, ceea ce este totuşi o sumă foarte ridicată. A doua experienţă, Franţa, unde se pune în aplicare programul Jacques Attali, care este consilierul preşedintelui Sarkozy, program care are printre axe - sau poate chiar prima axă - folosirea la maximum a potenţialului intelectual, ceea ce înseamnă deslimitarea activităţilor, încât profesorii, de la institutorul de şcoală până la profesorul universitar creativ, autor de teorii, de inovaţii, să poată să lucreze şi să li se creeze condiţii încât să-şi exprime ideile. Franţa merge pe ideea că potenţialul intelectual va fi decisiv în anii ce vin. A treia experienţă este experienţa Germaniei, care operează cu vreo 85 de universităţi la 80 de milioane de locuitori. Germania a detaşat 10 universităţi, apoi 10 pe fiecare domeniu, în vederea unei finanţări suplimentare. La noi se merge pe ideea de a lua banii de la cei din categoria a II-a şi din categoria a III-a şi a se da la cei din prima categorie. Legal nu se poate, dar la noi se discută copios şi ce nu-i legal... nu-i problemă. Universităţile din Bacău, Târgu Jiu, Târgovişte sunt deja speriate de perspectiva de a li se reduce finanţarea. Problema, când se face clasificarea universităţilor, este nu de a reduce finanţarea, ci de a o suplimenta pentru a stimula astfel universităţile în cauză. China, de pildă, are în momentul de faţă cam 2.100 de Universităţi şi merge, de asemenea, pe sprijinirea factorului uman, într-un efort susţinut de a aduce de oriunde cadre didactice bine pregătite. Plecând de la exemplul ţărilor de referinţă enumerate mai sus, este uşor să vedem ce ne lipseşte nouă, românilor, în materie de învăţământ. Atât timp cât optica va rămâne neschimbată, nu avem cum să modificăm în bine învăţământul românesc”, a concluzionat Andrei Marga.


Articole înrudite