Documentaţia de atribuire pentru modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanţa a fost transmisă vineri în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), în vederea verificării şi validării, informează Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA.
Contractul vizează "Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanţa - Etapa I, Valu lui Traian" pentru achiziţia publică a serviciilor de proiectare şi execuţie.
Conform sursei citate, lungimea totală a infrastructurii feroviare din Portul Constanţa, analizată în cadrul Studiului de Fezabilitate, este de 257 km, iar valoarea totală estimată pentru obiectivul de investiţii modernizarea Portului Constanţa (3 etape) este de 4,5 miliarde lei, fără TVA.
"Având în vedere valoarea lucrărilor de proiectare şi execuţie a lucrărilor de modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanţa (257 km), complexitatea lucrărilor, dar şi pentru crearea unui cadru de participare a cât mai multor operatori economici, la achiziţia publică, a fost adoptată soluţia împărţirii programului de modernizare în 3 etape", se menţionează în comunicat.
Astfel, prima documentaţie transmisă vineri, 17 martie 2023, în SEAP, face obiectul procedurii de achiziţie publică pentru proiectare şi execuţie lucrări de modernizare în Staţia Valu lui Traian.
Valoarea totală estimată a achiziţiei publice (proiectare şi execuţie lucrări) este de 402.343.706,36 lei, fără TVA, iar sursa de finanţare va fi asigurată din Fondul de Coeziune prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei - CEF Sector Transport şi Bugetul de Stat.
Pentru realizarea proiectului Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanţa - Etapa I, Staţia Valu lui Traian, parte a programului de modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanţa şi a legăturilor de acces către Port, sunt prevăzute următoarele lucrări: realizarea Grupei de Aşteptare din Staţia Valu lui Traian care va cuprinde 32 linii de primire-expediere, electrificarea, pe toată lungimea, a celor 32 de linii din Grupa de Aşteptare, acestea fiind linii de primire-expediere.
Totodată, se are în vedere modernizarea şi electrificarea liniilor 5-8 din Grupa Staţie şi a liniilor de legătură cu Grupa de Aşteptare, menţinerea diagonalei 2-4 care va face legătura între Grupa de Aşteptare şi Magistrala 800, precum şi realizarea unei centralizări electronice în Staţia Valu lui Traian, amplasată în container, cu post central deservit de IDM Dispozitor şi Post local, deservit de IDM Exterior.
Pe lista de lucrări se menţionează includerea în centralizarea electronică a elementelor de instalaţii din Staţia Valu lui Traian (electromecanisme de macaz, sisteme de detecţie a materialului rulant, semnale, SAT, BAT etc), proiectarea şi execuţia unei diagonale pentru a putea menţine trecerea la nivel, aflată între Grupa Staţiei şi Grupa de Aşteptare şi trecerea la nivel, aflată între Grupa Staţiei şi Grupa de Aşteptare, la km 215+333, va fi dotată cu instalaţie SAT.
CFR menţionează, de asemenea, integrarea în SCADA a instalaţiilor noi de electrificare din Grupa Staţie şi Grupa de Aşteptare Valu Traian, reabilitarea sistemului de iluminat din Grupa de Aşteptare, postul local (PL) din staţia Valu lui Traian urmând să fie prevăzut cu terminal pentru manipularea instalaţiilor de semnalizare şi electrificare şi deservit de IDM exterior, precum şi lucrări de telecomunicaţii între postul deservit de IDM Dispozitor, amplasat în clădirea staţiei şi cel deservit de IDM Exterior.
Portul Constanţa este principalul Port al României şi totodată nod de acces maritim al Coridorului Rin - Dunăre.
"Zona portuară, inclusiv infrastructura feroviară CFR din interiorul portului, este legată de sistemul feroviar naţional şi de reţeaua centrală TEN-T, iar obiectivul general al programului de modernizare este îmbunătăţirea competitivităţii economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport care facilitează integrarea economică în UE, contribuind astfel la dezvoltarea pieţei interne, cu scopul de a crea condiţiile pentru creşterea volumului investiţiilor, promovarea transportului durabil şi a conexiunii în reţeaua de căi ferate europene", se mai precizează în comunicat.
Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA - companie care administrează infrastructura feroviară publică - desfăşoară o activitate de interes public şi contribuie la libera circulaţie a persoanelor, mărfurilor şi a bunurilor în interiorul ţării şi peste graniţă, în condiţii ecologice, eficiente şi de siguranţă. (sursa Agerpres)