Începând cu data de 15 mai, va înceta „starea de urgență” și va fi decretată „starea de alertă”, care va presupune o relaxare a restricțiilor de circulație în cadrul localităților de domiciliu. Acest lucru va însemna reluarea transportului public la capacitatea de transport de înaintea „stării de urgență”, dar în același timp va presupune ca în mijloacele de transport să fie obligatorie purtarea măștilor de protecție și a mănușilor și păstrarea distanței de siguranță de 1,5 metri pentru prevenirea infectărilor cu coronavirus.
Asta va însemna reducerea drastică a numărului de călători dintr-un mijloc de transport.
Deocamdată nici la nivel guvernamental nu a fost găsit răspunsul la întrebările jurnaliștilor despre cum se va circula cu Metroul sau cu autobuzele din București în condițiile păstrării distanței de 1,5 metri între călători.
Întrebarea pe care trebuie să ne-o punem și să găsim răspuns este cum vom reuși noi la Galați să convingem o persoană care are bilet sau abonament să nu urce în autobuz, pentru că este permis accesul pentru, să spunem, numai 14 pasageri și acea persoană este a 15-a și trebuie să aștepte următorul autobuz de pe acel traseu.
În alte orașe, la Cluj sau Brașov, se stă la rând în stație și se urcă în autobuz în ordine, fără ca cineva să încalce regula comunității. La Galați nu funcționează această regulă și oricine deține bilet sau abonament se consideră îndreptățit să urce în autobuz, oricât ar fi de aglomerat, pentru că a plătit serviciul public. Nimeni nu poate spune că nu este așa.
Pentru a găsi o rezolvare a păstrării numărului de călători care pot urca într-un mijloc de transport la Galați, lansez în dezbatere publică propunerea ca, în perioada decretării „stării de alertă”, transportul public în comun trebuie să fie gratuit, asumat de comunitate. Astfel, „prețul” beneficierii de acest serviciu public să fie plătit de gălățeanul care circulă cu autobuzul prin respectarea regulilor impuse de comunitate, adică în autobuz să poată urca un număr limitat de călători.
Vreau să fiu bine înțeles, nu este o propunere populistă de genul „hai să nu mai plătească nimeni bilet”, este o responsabilizare cu privire la faptul că și în perioada „stării de alertă” trebuie să respectăm păstrarea distanței de siguranță în mijloacele de transport.
Călătorului i se oferă un serviciu plătit de comunitate și în schimbul acestui serviciu public primit gratuit el trebuie să respecte condițiile impuse de comunitate, în principal aceea de beneficia de transport în limita locurilor disponibile în autobuz.
Până la impunerea restricțiilor de circulație, încasările zilnice ale societății Transurb SA Galați erau, în medie, de aproximativ 70.000 de lei. După impunerea restricțiilor de circulație, aceste încasări au scăzut la circa 10.000 de lei. În condițiile eliminării restricțiilor începând cu data de 15 mai putem estima că media încasărilor va fi de aproximativ 20.000 de lei, pentru că transportul local se va desfășura în condițiile păstrării distanței de siguranță între călători.
S-ar putea întâmpla și situații în care o persoană care a cumpărat bilet să nu poată urca în autobuz și să aștepte alt mijloc de transport. Este o situație neplăcută, dar fiecare cetățean trebuie să respecte regulile comunității pentru că noi toți, întreaga comunitate din Galați, trebuie să fim protejați împotriva acestei epidemii.
Este o situație de criză și trebuie să înțelegem că pentru a ieși cu bine din această situație trebuie să respectăm regulile, chiar făcând sacrificii.