28 DECEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Cristian Dima: "Autostrada" Dunării riscă să rămână pustie dacă nu se iau măsuri urgente de reducere a taxelor de transport pe căile navigabile româneşti
Cristian Dima: "Autostrada" Dunării riscă să rămână pustie dacă nu se iau măsuri urgente de reducere a taxelor de transport pe căile navigabile româneşti

Pandemia, schimbările climatice, determină toate ţările să ia măsuri majore pentru adaptarea economiei mondiale la problemele cu care se confruntă omenirea. Noi avem Dunărea, cea mai ieftină şi mai puţin poluantă rută de transport pentru că se ştie că transportul naval este mai "sărac" în emisii de carbon decât cel rutier.
Dunărea Maritimă este una dintre principalele rute de transport European. Canalul Sulina, căruia transportatorii navali îi spun "autostrada" Dunării este inclus în Coridorul European Rin-Dunăre, a cărui axă principală este formată de căile navigabile interioare Main şi Dunăre, care leagă regiunile centrale din jurul oraşelor Strasbourg şi Frankfurt, trecând prin sudul Germaniei spre Viena, Bratislava, Budapesta şi, în fine, Marea Neagră, de o ramură importantă ce porneşte de la Munchen spre Praga, Zilina, Kosice şi frontiera cu Ucraina.
Un coridor între estul şi vestul Europei, care leagă portul Rotterdam, la Marea Nordului, de portul Constanţa, la Marea Neagră, traversând unsprezece ţări.
De această imensă magistrală de transport, România nu face decât să-şi bată joc!
În loc să încurajeze transportul maritim şi fluvial, prin impunerea unor taxe de căi navigabile imense toţi transportatorii fug către porturile ţărilor vecine care practică tarife mult mai mici. De exemplu, o navă de transport mărfuri ajunge să plătească, în total, la Odessa  - 9.395 euro, la Bourgas, Bulgaria - 6.809 euro, la Varna 10.477 euro şi la Galaţi 13.748 euro.
Taxele de căi navigabile foarte mari au fost reclamate în repetate rânduri de operatorii portuari care au explicat că nu este în joc doar soarta lor economică, ci şi economia ţării care are de pierdut enorm din cauză că transportul naval pe Dunăre este foarte redus.
Este evident că autorităţile româneşti îşi fundamentează tarifele practicate pe căile navigabile pe orice, numai pe concurenţă şi  interesul economic al ţării - NU.
Transportul pe Dunăre trebuie urgent revitalizat pentru că fluviul rămâne una dintre principalele rute de transport, esenţială pentru economia ţării şi teoretic aducătoare de bani la bugeti. Doar teoretic!

Preşedintele Consiliului Naţional al ALDE,
Cristian Dima


Articole înrudite