25 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Şoferii de autobuz, troleibuz şi vatmanii ar putea beneficia de reducerea vârstei de pensionare
Şoferii de autobuz, troleibuz şi vatmanii ar putea beneficia de reducerea vârstei de pensionare

Şoferii de autobuz, troleibuz şi vatmani până la 55 de ani, ar putea beneficia de reducerea vârstei de pensionare pentru cel puţin 24 de zile lucătoare pe an, dar şi de concediu de odihnă şi zile libere plătite cu ocazia unor evenimente familiale. Acestea sunt câteva dintre prevederile unui proiect de lege pentru aceste categorii de angajaţi depus de mai mulţi parlamentari USR şi unul de la PSD.

În plus, proiectul de act normativ prevede ca personalul din transportul public să beneficieze de protecţia legii şi a autorităţii de stat în cazul: insultelor, calomniilor, ameninţărilor, loviturilor sau al oricăror acte de violenţă care au legătură cu îndeplinirea atribuţiilor de serviciu.

De asemenea, se doreşte ca angajaţii unităţilor de transport public să beneficieze de: concediu de odihnă anual de cel puţin 24 de zile lucrătoare; asistenţă şi servicii medicale şi psihologice, în caz de boală sau de accidente; materiale igienico-sanitare în mod gratuit; ajutoare materiale de Paşte şi Crăciun şi de Ziua Transportatorilor; tichete de masă, tichete cadou, tichete de creşă sau alte tipuri de tichete de valoare acordate potrivit legii; asigurare gratuită de viaţă, de sănătate, precum şi pentru pagubele produse în cazul accidentelor şi incidentelor rutiere, dar şi de zile libere plătite cu ocazia unor evenimente familiale, stabilite prin Contractul Colectiv de Muncă.

Totodată, potrivit proiectului, personalul din transportul public beneficiază, o dată pe an, de decontarea a 50% din cheltuielile efectuate în concediul de odihnă. Suma decontată nu va putea depăşi nivelul a de trei ori salariul minim brut pe ţară garantat în plată. O altă prevedere introdusă este ca angajatul să beneficieze de tratament medical în străinătate pentru afecţiuni din timpul serviciului, în situaţia în care acestea nu pot fi tratate în ţară.

Salariul de bază al angajaţilor se calculează pornind de la salariul minim brut pe ţară, majorat cu coeficienţi minimi de ierarhizare, dupa cum urmează: necalificaţi (1); calificaţi (1,5); conducători autobuze, troleibuze, vatmani (1,7). De asemenea, coeficientul personalului administrativ şi de specialitate este calculat în funcţie de nivelul de pregătire: şcoala profesională, studii liceale (1,4); studiile liceale+curs de calificare (1,45); şcoala postliceală (1,5); şcoala de maiştri (1,6); studiile superioare de scurtă durată (1,8); studiile superioare de lungă durată (2,2).

Şoferii de autobuz, troleibuz şi vatmanii se vor putea pensiona mai devreme, în funcţie de anii petrecuţi în muncă. Astfel, cei care au muncit cel puţin 30 de ani se vor putea pensiona la vârsta de 55 de ani, pentru 25 de ani de muncă se vor putea pensiona la vârsta de 57 de ani, iar la vârsta de 60 de ani se vor putea pensiona cei care au muncit cel puţin 20 de ani.

Proiectul este înregistrat, pentru dezbatere, la Senat, ca prim for legislativ sesizat, Camera Deputaţilor fiind decizională în acest caz.


Articole înrudite