Programul „Prima maşină” s-a născut mort, în condiţiile în care un client care vrea să-şi cumpere un autovehicul beneficiază de aceleaşi condiţii ca şi la un credit normal, a declarat recent, în cadrul Forumului Investitorilor Străini, Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
„Programul «Prima maşină» s-a născut mort. Chiar aseară am avut ocazia să discut cu guvernatorul Băncii Naţionale pe tema creditului. Cum să se ducă un cumpărător să ia un credit prin «Prima maşină» dacă el nu are niciun avantaj faţă de creditul pe care îl ia de la o bancă? Am cerut extinderea perioadei de rambursare a creditului de la 5 ani la 7 ani. Spuneţi băncilor să umble la dobânzi, pentru că dacă un client nu simte că are o dobândă mai mică, nu se duce. În plus de asta, clientul trebuie să facă şi o cursă de obstacole pe traseul birocratic, în care i se cer şi date despre ce a făcut şi tatăl lui, eventual. Acest program, care viza vânzarea a 16.000 de maşini în 2015, a reuşit «perfomanţa» să vândă vreo 120 de bucăţi. Am lansat programul Rabla, care aşa cum este el se apropie de vreo 20.000 de maşini vândute. Deci avem pe piaţă două programe: unul care îşi face efectul şi unul care nu poate. Am lansat programul «Rabla» să vând 25.000 de maşini noi în 2015, dar pe de altă parte vin 350.000 de maşini second hand. Cum se mai poate numi un astfel de program, de reîmprospătare a parcului auto naţional?”, a afirmat Stroe.
În acelaşi timp, şeful ACAROM a subliniat că reducerea TVA preconizată de la 24% la 20% nu va stimula piaţa de profil din România, iar măsurile de stimulare a sectorului auto trebuie luate acum, în perioada de creştere economică. „Sunt mai puţin optimist, pentru că n-am cum să fiu altfel, când vedem că, la nouă luni din 2015, la capitolul înmatriculări, la 7,7 maşini second hand apare şi una nouă. Asta e realitatea în România, care, din păcate, deranjează pe mulţi (...) Părerea mea este că la capitolul maşinilor noi nu se vor vinde mai mult de 150.000 - 160.000 de unităţi în 2020 (...) Reducerea TVA de la 24% la 20% nu va stimula piaţa. Câştigă în primul rând cumpărătorul, câştigă producătorul, câştigă statul. Nimeni nu garantează că piaţa auto se va afla pe un trend de creştere la infinit. Dacă nici în perioada asta de creştere economică nu luăm nişte măsuri care să stimuleze piaţa românească pentru cei doi producători... Măsuri trebuie luate acum”, a spus preşedintele ACAROM.
La 30 aprilie 2015, valoarea contractelor semnate prin intermediul programului „Prima maşină” era de 100.000 de lei, potrivit datelor Ministerului Finanţelor Publice (MFP).
La începutul lunii februarie, Executivul a stabilit în şedinţa săptămânală de Guvern un plafon de garantare pentru 2015 de 350 de milioane de lei pentru programul „Prima maşină”. La stabilirea acestui plafon au fost luate în considerare „solicitările venite din partea instituţiilor de credit şi instituţiilor financiare nebancare eligibile participante în cadrul Programului”. Persoanele care vor achiziţiona un autovehicul prin programul „Prima maşină” vor beneficia de o perioadă de creditare de maximum 5 ani, la un cost al maşinii de cel mult 50.000 lei plus TVA, şi cu o dobândă subvenţionată în proporţie de 50%.