Potrivit proiectului publicat pe site-ul Ministerului Muncii, este definit drept consumator vulnerabil "persoana singură sau familia care, din motive economice, de sănătate, vârstă sau de altă natură, nu poate să-şi menţină locuinţa în condiţii adecvate de temperatură, respectiv la cel puţin 21 de grave Celsius şi care pentru aceasta necesită intervenţia din partea autorităţilor administraţiei publice prin măsuri de sprijin".
Astfel, se arată în proiectul publicat de Ministerul Muncii, consumatorii vulnerabili care utilizează pentru încălzirea locuinţei energie termică furnizată în sistem centralizat beneficiază de ajutor lunar pentru încălzirea locuinţei acordat din bugetul de stat în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie este de până la 786 de lei în cazul familiilor şi 1.082 de lei în cazul persoanei singure. Totodată, se arată în proiect, autorităţile locale pot acorda consumatorilor vulnerabili, din bugetele locale, ajutoare lunare pentru încălzirea locuinţei cu energie termică, în completarea celor de la bugetul de stat.
În acest caz, compensările acordate de la bugetul de stat merg de la 90%, acolo unde venitul mediu net pe membru de familie este de până la 155 de lei, până la 5%, dacă venitul mediu net este cuprins între 615,1 lei şi 786 de lei.
Totodată, în cazul consumatorilor vulnerabili care îşi încălzesc locuinţele folosind gaze naturale, ajutoarele lunare pornesc de la 262 de lei, dacă venitul mediu net pe membru de familie este de până la 155 de lei, şi ajung la 19 lei pe lună, în cazul în care venitul mediu net este cuprins între 540,1 lei şi 615 lei.
Pentru familiile care folosesc pentru încălzirea locuinţelor lemne, cărbuni sau alţi combustibili petrolieri, ajutorul pentru încălzirea locuinţei porneşte de la 54 de lei, în cazurile cu cele mai mici venituri, de până la 155 de lei, şi ajung la 16 lei, pentru familiile situate în zona superioară a plafonului de venituri.
Proiectul de lege stabileşte şi bugetele din care ar urma să se asigure fondurile necesare pentru plata ajutorului pentru încălzirea locuinţei. Astfel, pentru familiile care îşi încălzesc locuinţele cu energie termică din sistemul centralizat, fondurile se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii. De asemenea, fondurile necesare pentru plata ajutoarelor pentru lemne se asigură din transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale.
Proiectul de ordonanţă de urgenţă stabileşte şi modul de calculare a venitului mediu net, precum şi alte condiţii care trebuie îndeplinite pentru acordarea ajutorului pentru încălzire. Astfel, la stabilirea venitului net mediu lunar pe membru de familie se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le realizează, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurări sociale de stat, asigurări de şomaj, obligaţii legale de întreţinere, indemnizaţii, alocaţii şi ajutoare cu caracter permanent şi alte creanţe legale, cu excepţia ajutorului social prevăzut de Legea 416/2001, a burselor de studiu şi a burselor sociale, precum şi a sprijinului financiar acordat elevilor în cadrul Programului naţional de protecţie socială "Bani de liceu".
Mai mult, în cazul în care familia sau persoana singură are în proprietate numai categoriile de bunuri cuprinse în lista bunurilor considerate de strictă necesitate pentru nevoile familiale, aceasta beneficiază de ajutor pentru încălzirea locuinţei. Pe de altă parte, dacă familia sau persoana singură deţine cel puţin unul dintre bunurile cuprinse în lista bunurilor care nu sunt considerate de strictă necesitate pentru nevoile familiale, aceasta nu beneficiază de ajutor pentru încălzirea locuinţei.