23 DECEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Modificări importante ale legilor, în special privind traficul de droguri şi substanţe psihoactive, propuse de MAI
Modificări importante ale legilor, în special privind traficul de droguri şi substanţe psihoactive, propuse de MAI

Ministerul Afacerilor Interne - M.A.I. a lansat în dezbatere publică un pachet legislativ prin care se propun măsuri de consolidare a cadrului normativ pentru creşterea gradului de siguranţă a cetăţeanului, siguranţă rutieră şi combatere a infracţionalităţii, în special privind traficul de droguri şi substanţe psihoactive!

Este vorba despre proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri şi substanţe cu efecte psihoactive, proiectul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea unor acte normative în scopul creşterii siguranţei rutiere şi proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului şi a Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare.

! Textele proiectelor de acte normative sunt afişate şi pot fi consultate pe pagina de internet a ministerului: www.mai.gov.ro, la secţiunea Transparenţă decizională: https://www.mai.gov.ro/informatii-publice/transparenta-decizionala/.

Iată o parte dintre modificările propuse:

În domeniul prevenirii şi combaterii traficului şi consumului ilicit de droguri şi substanţe cu efecte psihoactive:

– majorarea limitelor pedepsei cu închisoarea aplicate în cazul faptei penale constând în îndemnul unei persoane la consumul ilicit de droguri de risc/de mare risc, de la 6 luni la 3 ani cât este în prezent, la 1 – 3 ani, pentru drogurile de risc, respectiv închisoarea de la 1 la 5 ani pentru droguri de mare risc. Tot cu pedeapsa închisorii de la 1 la 5 ani este propusă a se sancţiona şi fapta constând în publicitatea făcută oricăror produse, pretinzând în mod credibil că prin consum acestea produc efecte similare drogurilor;

– reglementarea circumstanţei agravante constând în deţinerea de droguri în vederea consumului într-o instituţie sau unitate medicală, de învăţământ, militară, loc de detenţie, centre de asistenţă socială, de reeducare sau instituţie medical-educativă, locuri în care elevii, studenţii şi tinerii desfăşoară activităţi educative, sportive, sociale ori în apropierea acestora, având în vedere că un astfel de comportament determină apariţia unor noi riscuri în materie, precum punerea la dispoziţia altor persoane sau publicitatea consumului de droguri;

– instituirea unor condiţii cumulative ce trebuie îndeplinite pentru ca persoana care a comis una dintre infracţiunile prevăzute în materie de droguri să beneficieze de reducerea a jumătate din limitele pedepsei prevăzute de lege, sprijinind, astfel, scoaterea de pe piaţă a unor cantităţi tot mai mari de droguri prin stimularea traficanţilor de a colabora cu organele de poliţie;

– având în vedere că deţinerea unor vehicule sprijină deplasarea traficanţilor de droguri pentru comiterea unor noi acte infracţionale, se propune confiscare specială a vehiculelor, în parte sau în întregime, în care au fost descoperite droguri de risc/de mare risc sau care au fost folosite în orice mod pentru săvârşirea faptei.

În domeniul siguranţei rutiere:

– obligarea poliţistului de a efectua testarea conducătorilor auto, în anumite situaţii, precum cea a identificării, cu ocazia controlului unui vehicul, a unor recipiente de alcool ce prezintă urme de consum sau substanţe care pot avea efecte psihoactive sau în cazul în care conducătorul de vehicul figurează în evidenţele poliţiei cu menţiuni privitoare la traficul de droguri ori consumul de substanţe psihoactive sau de băuturi alcoolice;

– suspendarea înmatriculării autovehiculului în situaţia lipsei asigurării obligatorii de răspundere civilă auto, pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de circulaţie (RCA);

– recidiva contravenţională în cazul faptei de a conduce sub influenţa alcoolului, care nu constituie infracţiune, va fi sancţionată mai aspru. Perioada de suspendare se majorează de fiecare dată când se săvârşeşte contravenţia de conducere sub influenţa alcoolului în interval de 5 ani, majorarea fiind aplicată prin raportare la perioada de suspendare stabilită pentru fapta anterioară;

– eliminarea posibilităţii aplicării avertismentului pentru contravenţii cu o gravitate ridicată, cum ar fi conducerea sub influenţa alcoolului, având în vedere consecinţele ce se pot produce în cazul săvârşirii unor astfel de fapte;

– instituirea unui mecanism de relocare a vehiculelor staţionate regulamentar pentru realizarea unor interese de ordin general, fără a afecta drepturile conducătorilor auto. Se urmăreşte prevenirea sau limitarea efectelor unor accidente, calamităţi sau dezastre sau facilitarea intervenţiei de urgenţă a autorităţilor competente pentru a se proteja viaţa şi integritatea unor persoane ori a proprietăţii publice sau private;

– utilizarea de către poliţişti a sistemelor fixe de monitorizare a traficului ale administraţiei publice locale pentru constatarea unor abateri grave şi sancţionarea conducătorilor auto;

– reglementarea posibilităţii ca poliţistul rutier să poată constata anumite contravenţii cu ajutorul înregistrării audio-video sau video ale unui alt participant la trafic;

– imobilizarea sau ridicarea unui vehicul în situaţia în care conducătorul auto refuză să se supună testării pentru consumul de alcool sau de droguri, iar conducerea vehiculului nu poate fi asigurată pe loc de o altă persoană.

Modificări aduse Statutului poliţistului şi a Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare:

–  instituirea obligativităţii testului antidrog în cadrul examenului medical pentru admiterea în instituţiile de învăţământ ale MAI sau la ocuparea funcţiilor de poliţist. Constatarea îndeplinirii condiţiei urmează să se realizeze prin intermediul unei examinări medicale şi al unei evaluări psihologice, urmând ca, în cazul neîndeplinirii condiţiei, procedura de recrutare să înceteze pentru candidatul respectiv;

– instituirea obligaţiei, pentru poliţişti şi cadrele militare, de a se supune testării în scopul stabilirii prezenţei în organism a alcoolului sau a drogurilor, în timpul serviciului ori pe timpul portului uniformei de serviciu sau a armamentului din dotare;

– instituirea obligativităţii poliţistului de a se supune testării pentru determinarea comportamentului simulat (poligraf), atunci când se constată existenţa unor indicii cu privire la lipsa de integritate şi fidelitate profesională;

– suspendarea din funcţie a poliţistului sau a cadrului militar atunci când analizele efectuate stabilesc prezenţa în organism a drogurilor sau când acesta refuză să se supună recoltării mostrelor biologice, precum şi în cazul în care nu susţine evaluarea comportamentului simulat;

– acordarea de bonificaţii poliţiştilor în raport de criterii de performanţă pentru îndeplinirea unor activităţi care au condus la capturarea unor cantităţi semnificative de droguri, substanţe interzise, arme şi muniţii, indisponibilizarea unor sume mari de bani precum şi denunţarea unor fapte de corupţie. Procedura de acordare se va stabili prin ordin al ministrului afacerilor interne.

! Toţi cei care doresc să sprijine îmbunătăţirea cadrului normativ supus dezbaterii publice sunt invitaţi să contribuie cu observaţii şi propuneri concrete, astfel încât forma finală a documentelor să răspundă nevoilor şi provocărilor actuale ale societăţii.

Propunerile, sugestiile şi opiniile persoanelor interesate pot fi transmise în termen de 10 zile calendaristice pentru fiecare proiect, calculate de la data publicării anunţului (6 octombrie 2023), pe adresa de e-mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..


Articole înrudite