Când mergi să faci cumpărături, mai rar te uiţi la gramajul produselor, mai ales dacă obişnuieşti să cumperi cam aceleaşi lucruri. În ultima vreme, cumpărătorii au observat însă că la unele produse cumpărate cantitatea este mai mică la acelaşi preţ sau, în anumite cazuri, costul este doar puţin mai mare decât înainte. E o inflaţie mascată, pe care economiştii din alte ţări au numit-o shrinkflation. Aceasta apare, în general, în perioade cu inflaţie ridicată, relatează hotnews.ro.
În SUA există în literatura economică, de mult timp, fenomenul de shrinkflation, adică o companie micşorează cantitatea produsului, dar păstrează preţul. Consumatorii sunt astfel păcăliţi. Acest fenomen încă nu are o denumire specifică în limba română.
Atenţia la gramaj e foarte importantă pentru companiile mari în momentul în care calculează preţul, iar acum, ca să păstreze acelaşi preţ, au micşorat cantitatea, aşadar cumpărătorul primeşte mai puţin fără să-şi dea seama pentru că de fiecare dată te uiţi la preş, însă mai rar la gramaj.
În urmă cu câteva luni, când HotNews.ro a observat acest lucru la supermarketuri, a încercat să obţină informaţii de unii dintre marii retaileri, dar aceştia au refuzat să ne ofere datele cerute: unii s-au făcut că nu înţeleg ce este shrinkflation, iar alţii ne-au spus că n-au astfel de date. Nu numai în România se observă, mai nou cam peste tot în Europa a început să se vorbească despre asta.
Fenomenul shrinkflation a stârnit furia consumatorilor şi în Grecia sau Germania. Cetăţenii au trimis multe plângeri către autorităţile de protecţie a consumatorilor, considerând asta ca fiind o hoţie. În Franţa a fost lansată o petiţie care denunţă producătorii şi supermarketurile, iar 8.000 de oameni au semnat în primele 10 zile, pentru că tehnica folosită induce în eroare clienţii în ceea ce priveşte dimensiunile şi preţurile produselor. În Spania s-a descoperit că în supermarket anumite branduri de margarină aveau cu 50 de grame mai puţin, anumite iaurturi cu 5 grame, iar chorizo cu 10 grame.
Organizaţiile de protecţie a consumatorilor au atras atenţia şi recomandat verificarea gramajelor de către cetăţeni pentru că „produsele care aparent nu au preţ mai mare, de fapt au”. În Italia, autorităţile monitorizează fenomenul creşterii ascunse ale preţurilor, în sensul transparenţei faţă de consumatori.