Scăderea preţurilor la raft la pâine şi produse de panificaţie va fi proporţională cu reducerea TVA pentru această categorie, de la 24% la 9%, potrivit Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR), care speră că această măsură va fi extinsă şi la alte alimente. "Ne aflăm într-o situaţie extrem de dificilă de subconsum şi suntem cu toţii de acord că o cotă mare de TVA este o frână în creşterea consumului şi implicit a bunăstării cetăţenilor. (...) Marii retaileri îşi propun să întreprindă toate demersurile care le stau la îndemână pentru ca preţurile de la raft să scadă în mod efectiv cu acelaşi procent cu care va scădea cota taxei. Ne exprimăm speranţa că această măsură va fi urmată de reducerea taxei pe valoarea adăugată la toate produsele, în aşa fel încât să se relanseze creşterea economică care a avut atât de mult de suferit printr-o cotă mare de TVA", se arată într-un comunicat al AMRCR.
Guvernul a avizat reducerea taxei pe valoarea adăugată la pâine la 9%, de la 1 septembrie, impactul negativ al măsurii urmând să fie compensat prin creşterea tot din septembrie a accizelor la alcool şi introducerea de accize la bunuri de lux.
Potrivit directorului executiv al AMRCR, Delia Nica, măsura va contribui la reducerea evaziunii fiscale, la încurajarea producătorilor locali şi va stimula consumul. "Un element esenţial al acestui demers este implicarea producătorilor. În consecinţă membrii AMRCR vor continua operaţiunile comerciale cu producătorii care înţeleg să respecte şi să aplice această măsură economică", a afirmat Nica.
AMRCR a fost constituită în anul 2003 şi are ca membri pe: Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, Real, Selgros, Metro Cash & Carry, Billa, Mega Image, Penny Market, Lidl, Praktiker, Bricostore, Baumax, Dedeman, Hornbach, OBI şi Mobexpert.
Constantin: Consumul de pâine din România s-a redus la o treime faţă de anii 2000
Reducerea TVA la pâine la 9% nu este numai o măsura politică, ci şi una care a izvorât din raţiuni economice, în condiţiile în care consumul de pâine s-a redus de la 1,8 milioane de tone în anii 1999/2000 la doar 588.000 de tone în 2010, a declarat, miercuri, ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Daniel Constantin. "Dacă în anii 1999 şi 2000, când s-a luat decizia de a creşte TVA de 11 la 19 la sută, consumul de pâine era 1,8 milioane de tone, pe parcursul a patru ani, perioada în care s-a aplicat acest TVA, consumul de pâine pentru care s-au plătit taxe şi impozite a scăzut la mai mult de jumătate, respectiv la circa 840.000 de tone. Aceasta a fost până când s-a luat o altă decizie şi TVA a crescut de 19 la 24 la sută, iar consumul care s-a raportat a fost de 588. 000 tone", a precizat Constantin.
Potrivit sursei citate, în prezent consumul de pâine pe locuitor în România este de mai puţin de 30 de kg pe an, faţă de media europeană de 80 kg pe an, iar diferenţa se vede în evaziunea fiscală din domeniu.