Corpul de control al Prim-ministrului a transmis Ministerului Public o sesizare penală „in rem”, ca urmare a verificărilor preliminare efectuate la Ministerul Sănătăţii şi la celelalte instituţii din subordinea sau coordonarea Guvernului care au atribuţii legale în privinţa gestionării platformei naţionale privind vaccinarea - Registrul Electronic Naţional de Vaccinări (RENV).
În urma verificărilor realizate de echipa de control până în prezent au fost identificate următoarele aspecte:
- Accesul în Registrul Electronic Naţional de Vaccinări (RENV) – modulul de vaccinare se face prin username şi parolă, atribuite fiecărei categorii de utilizatori: vaccinatori (centre de vaccinare), Direcţii de Sănătate Publică, utilizator Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, utilizator Ministerul Sănătăţii (MS), utilizator Institutul Naţional de Sănătate Publică (INSP), utilizator Comitetul Naţional de Coordonare a Activităţilor privind Vaccinarea împotriva COVID-19 (CNCAV), categorie generală Populaţie, singura condiţie de acces fiind utilizarea unui IP (internet protocol) din România.
- În urma solicitărilor repetate ale reprezentanţilor Ministerului Sănătăţii, la data de 20.01.2020 INSP a acordat accesul Ministerului Sănătăţii la RENV pentru o interfaţă separată, care conţine doar date numerice, utilizând contul: monitorizare_minister.
- Ministerul Sănătăţii a nominalizat patru reprezentanţi care au avut acces la datele din RENV, utilizând contul „monitorizare_minister” fără a exista un act administrativ de delegare/încredinţare a unor atribuţii, de stabilire a responsabilităţilor şi a limitelor de competenţă sau care să stipuleze perioada de la care au acces la platformă.
- La data de 07.03.2021, într-un interval de aproximativ 30 de minute, au existat 181 de încercări nereuşite de acces la platforma RENV utilizând contul „monitorizare_minister” (alocat MS) de pe un IP găzduit pe un server din afara graniţelor României (server privat din Germania).
- Regimul juridic insuficient definit şi reglementat al consilierului onorific poate crea un mecanism de eludare a regimului incompatibilităţilor şi al conflictului de interese prevăzut de Legea nr. 161/2003 , deoarece, prin încredinţarea unor atribuţii specifice unui funcţionar public (în sensul larg al noţiunii), respectiv accesul la date sau informaţii din cadrul unei/unor instituţii publice, consilierului onorific nu îi sunt stabilite şi responsabilităţi în domeniul incompatibilităţilor şi al conflictului de interese, informează Biroul de presă al Guvernului.