Românii stau în faţa televizoarelor aproximativ 340 de minute pe zi şi navighează pe internet, zilnic, timp de 271,2 minute, potrivit studiului "Media Consumption Forecast" al agenţiei globale ZenithOptimedia, din care face parte Zenith România.
Potrivit acestui studiu, consumul de media global creşte prin intensificarea utilizării internetului. Internetul determină o creştere a consumului de media general cu 1,4% în 2015, conform studiului "Media Consumption Forecast". Potrivit sursei citate, studiul urmăreşte schimbarea modelelor de consum media în 65 de ţări din întreaga lume şi evaluează modul în care timpul alocat diferitelor medii se modifica în perioada 2014 - 2017. De asemenea, conform aceluiaşi studiu, consumul de internet va creşte cu 10% pe an. Consumul de media la nivel global a crescut de la o medie de 461,8 minute pe zi, în 2010, la 485,3 minute pe zi, în 2014.
În toţi aceşti ani, cantitatea de timp alocată folosirii internetului aproape s-a dublat, de la o medie de 59,6 la 109,5 minute pe zi, iar timpul alocat consumului de media tradiţională s-a redus de la 402,2 la 375,8 minute. Tehnologia mobilă a creat noi oportunităţi de consum media, permiţând oamenilor să acceseze internetul în afara casei.
Zenith estimează că, între anii 2014 şi 2017, cantitatea de timp oferită consumului de media din întreaga lume va creşte cu o medie de 1,4% pe an, ajungând la 506 minute în 2017. În tot acest timp, consumul de internet va creşte cu 9,8% pe an, cota acestuia din consumul total de media atingând 28,6%, în 2017.
Tendinţa de creştere a consumului de internet se aplică şi pentru România, o consecinţă a amplificării penetrării telefoanelor inteligente şi a tabletelor, a diversificării şi accesibilităţii ofertelor furnizorilor de servicii (voce, TV şi internet), favorizat şi de contextul tehnologic (România se situează pe locul al patrulea în lume privind viteza de conectare la internet).
De asemenea, potrivit studiului, în timp ce internetul propulsează consumul de media global, el erodează totodată media tradiţionale. Consumul pe fiecare tip de media tradiţionale, cu excepţia outdoor-ului, a scăzut între 2010 şi 2014 şi este de aşteptat ca declinul acestora să continue până în 2017.
Ziarele au suferit cel mai mult din concurenţa internetului, fiind urmate de reviste. Între 2010 şi 2014, potrivit Zenith România, timpul mediu alocat citirii ziarelelor a scăzut cu 25,6%, iar cel al revistelor, cu 19,0%. Consumul de TV însă a scăzut cu doar 6%. Zenith menţionează că cifrele se referă exclusiv la timpul petrecut cu aceste medii în formele lor tradiţionale. Utilizarea acestor medii în extensia lor online este inclusă în consumul de internet.
De asemenea, potrivit Zenith, timpul de expunere la publicitatea outdoor a crescut cu 1,2% între 2010 şi 2014, ajungând la 107,2 minute pe zi. Acesta este rezultatul mai multor factori: numărul în creştere al display-urilor construite în spaţii publice, migraţia către oraşe din pieţele în curs de dezvoltare şi o mai mare dorinţă a consumatorilor de a-şi petrece timpul liber în afara casei. Între 2014 şi 2017 se aşteaptă o creştere moderată a expunerii la publicitatea outdoor.
Pe de altă parte, conform studiului, în pofida recentului său declin, televizorul rămâne de departe cel mai popular dintre toate tipurile de mass-media la nivel global. În România, consumul de TV depăşeşte media globală, iar românii stau în faţa televizoarelor aproximativ 340 minute pe zi.
Consumul de internet se clasează pe locul al doilea în privinţa timpului alocat, cu 109,5 minute pe zi la nivel global şi 271,2 minute pe zi în România.
De asemenea, în 2014, TV-ul a cumulat 37,9% din consumul de media la nivel mondial, în scădere faţă de 2010, preconizându-se o evoluţie constantă până în 2017.
Pe de altă parte, America Latină înregistrează cel mai mare consum media (744 minute, în 2014), la polul opus fiind Asia-Pacific, cu 301 minute pe zi. Pe măsură ce dezvoltarea economică le oferă oamenilor acces la mai multe tipuri de mass-media, Zenith prognozează o creştere medie anuală de 2,9% până în 2017.
"În medie, o persoană petrece deja o jumătate din timpul stării sale de veghe consumând media", afirmă Jonathan Barnard, ZenithOptimedia's Head of Forecasting. "Dar oamenii din întreaga lume sunt în mod clar dornici să descopere tot mai multe oportunităţi de informaţie, să se bucure de divertisment şi să comunice, iar noua tehnologie le oferă aceste oportunităţi. Tehnologia le permite brandurilor să comunice cu consumatorii, dar şi să înveţe de la ei noi modalităţi de comunicare. Ne aşteptăm la o creştere a consumului media în viitorul previzibil, prin multiplicarea oportunităţilor brandurilor de a dezvolta noi relaţii cu consumatorii", mai spune Jonathan Barnard.