23 DECEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Benzina ar trebui ieftinită cu circa 20%!
Benzina ar trebui ieftinită cu circa 20%!
Preţul petrolului a intrat pe o pantă descendentă în ultimele zile, ceea ce ar trebui să genereze o ieftinire a carburanţilor în România. Din calculele Econtext, benzina ar trebui ieftinită cu circa 20% în acest moment!
Cotaţia petrolului s-a redus masiv în ultimele zile, până la 81,7 de dolari la bursa din New York, cu aproape 20 de dolari faţă de finele lunii trecute. Motivul scăderii cotaţiei ţiţeiului rezidă în noul val al crizei, care ar putea determina o reducere a consumului şi, implicit, a cererii. Iar aceasta scădere întoarce preţul petrolului cu zece luni în urmă, la valorile din octombrie-noiembrie 2010. La o comparaţie liniară, şi preţul benzinei ar trebui întors cu zece luni în urmă. Mai mult, sunt şi alţi factori care ar amplifica ieftinirea benzinei. Dar această ieftinire are şanse mici să se concretizeze, dacă avem în vedere exemplele precedente.
Econtext a prezentat o analiză asemănătoare şi la finele lunii iulie, când barilul de petrol se ieftinise în câteva zile cu circa 10 dolari. La acea dată, benzina trebuia ieftinita cu peste 12%, după calculele Econtext. Aceasta ieftinire nu s-a materializat, însă, benzinarii argumentând că există o distanţă în timp în ciclul de producţie, între momentul achiziţionării petrolului, rafinarea acestuia şi vânzarea produsului finit, benzina. Afirmaţie argumentată, dar care a fost aplicată într-un singur sens. Mai exact, benzinării au operat modificări aproape instantaneu când a fost vorba de scumpirea benzinei, dar au pierdut ritmul când a fost vorba de ieftinire. Astfel, argumentul ciclului de producţie a fost aplicat în special când preţul carburanţilor trebuia dat înapoi.
În acest moment asistăm la o reducere de circa 20 de dolari a cotaţiei aurului negru, de la aproape 100 de dolari la finele lunii anterioare, până la 81,7 dolari în ziua de 9 august. Mai mult, petrolul a coborât chiar şi până la pragul de 77 de dolari pe baril, dar şi-a revenit uşor în ultimele zile. Încă un amănunt: ţiţeiul a depăşit criza arabă, preţul barilului fiind mai mic şi decât cel dinainte de a începe tensiunile din lumea arabă.
Dolarul & euro
După cum afirmă petroliştii, dolarul este un alt factor care influenţează preţul benzinei, deoarece materia primă, petrolul, se tranzacţionează în valută americană. Dacă dolarul se ieftineste, atunci petrolul şi, implicit, carburanţii ar trebui să coste mai puţin. Iar din octombrie 2010 şi până în prezent, dolarul s-a depreciat cu circa 10% faţă de monedă unică, de la 0,78 dolari/euro până la 0,7 dolari/euro. Deprecierea dolarului ar trebui să dea un impuls şi mai amplu ieftinirii benzinei, deoarece înseamnă că petroliştii au plătit mai puţin pe ţiţei.
Petrolul & benzina
În octombrie 2010, când petrolul costă 81 de dolari pe baril, benzina românească se vindea cu 4,5 lei. Ne referim la benzina fără plumb 95, vândută de către Petrom. În acest moment, acest sortiment de benzină se vinde, în medie, cu 5,3 lei/litru. Diferenţa este de aproape 18% faţă de octombrie 2010. La aceasta ar trebui adăugat şi dolarul mai slab, ceea ce ar duce acest procent la peste 20%. Practic, benzina ar trebui ieftinita cu circa 20%. Ceea ce ar duce benzina 95 la un preţ de circa 4,3 – 4,4 lei pe litru!


Articole înrudite