De la automobile autonome şi până la Metavers, lumea noilor tehnologii este marcată de promisiuni numeroase. În 2022, Waymo (companie deţinută de Alphabet Inc. - n.r.) va continua să îşi testeze vehiculele fără şofer în diverse oraşe americane, iar reţeaua de socializare Facebook, devenită Meta, va adăuga noi elemente pentru a construi Metavers, un univers paralel ce va deveni accesibil prin programe de realitate virtuală şi realitate augmentată, informează AFP.
Însă aceste viziuni futuriste nu se vor materializa imediat în viaţa de zi cu zi, afirmă jurnaliştii de la AFP, care au publicat marţi un articol despre tendinţele de urmărit în 2022 în acest sector de activitate.
Carne şi brânzeturi bio-tech
"2022 va marca sosirea pe piaţă a alimentelor fabricate pe bază de proteine vegetale", a prezis David Bchiri, preşedintele companiei de consultanţă Fabernovel din Statele Unite.
Din New York la San Francisco, alternativele pentru carnea clasică au devenit produse de bază în numeroase gospodării, mai ales datorită Beyond Meat şi Impossible Food, ale căror alimente bazate pe vegetale se apropie de textura, gustul şi preţul unei fripturi clasice de vită.
Oferta lor răspunde mai ales unei cereri a ecologiştilor: creşterea animalelor în regim industrial este responsabilă pentru 14% din emisiile antropice de gaze cu efect de seră, potrivit Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU).
Până în 2027, piaţa mondială a cărnurilor pe bază de plante ar trebui să ajungă la 35 de miliarde de dolari (comparativ cu 13,5 miliarde de dolari în 2020), mai ales datorită expansiunii sale dincolo de Statele Unite, potrivit unui raport publicat de Research & Markets.
"Produsele sunt mature şi bune. Vom vedea grupuri agroalimentare care cumpără branduri şi care vor avea o lansare reuşită şi care vor face trecerea de la inovaţie la industrializare", a declarat David Bchiri.
Nici brânzeturile nu sunt scutite de această tendinţă: brandul Babybel a lansat în acest an produse vegane.
Web descentralizat
Prima fază a web-ului a fost aceea a creării de bloguri şi de site-uri online, precum Yahoo, eBay şi Amazon. A urmat etapa web 2.0, era actuală, dominată de reţelele de socializare şi de partajarea de conţinuturi.
Platforme precum Facebook şi YouTube "deţin controlul şi recoltează veniturile din publicitate", a rezumat Benedict Evans, un analist independent din Silicon Valley.
Însă în cadrul web 3.0, "utilizatorii, creatorii şi dezvoltatorii vor deţine acţiuni (dintr-un site) şi vor putea să voteze", ca într-o cooperativă, a explicat recent acelaşi expert într-un podcast.
Această nouă etapă din dezvoltarea internetului se bazează pe tehnologia blockchain, care a permis avântul criptomonedelor (precum bitcoin, ethereum, etc.) şi al NFT-urilor (certificate de autenticitate digitale pentru conţinuturi online).
"Se vorbeşte mult despre finanţe descentralizate, dar eu cred că în 2022 vom vedea cazuri de utilizare mai localizate, care vor pătrunde în viaţa de zi cu zi", a afirmat David Bchiri.
Oraşul Miami din statul american Florida a obţinut peste 20 de milioane de dolari datorită criptomonedei sale, creată în colaborare cu CityCoins, un protocol open-source conceput special pentru municipalităţile care încearcă metode alternative pentru a-şi creşte veniturile. Oraşul New York s-a lansat la rândul său într-un proiect similar la începutul lunii noiembrie.
Însă aceste tehnologii au un impact deloc neglijabil asupra mediului, din cauza nevoii masive de electricitate pentru reţele de calculatoare şi centre de date, considerate verigile de bază ale tehnologiei blockchain.
Monopoluri puse sub semnul întrebării
Puterea imensă deţinută de companiile GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon) le irită pe autorităţile statale de mai mulţi ani. Europa ia deja măsuri în acest sens, Rusia şi China le reglementează sau le cenzurează, iar în 2021 America de Nord s-a înarmat cu mijloace pentru a lupta împotriva lor.
Unghiul de atac: dreptul la concurenţă. Mai multe anchete şi proceduri judiciare sunt în curs de desfăşurare împotriva acestor companii, acuzate de abuz de poziţie dominantă pe piaţă.
Autoritatea americană de reglementare a concurenţei (FTC) consideră, de exemplu, că Facebook a cumpărat Instagram şi WhatsApp pentru a anula orice risc referitor la o concurenţă viitoare.
Compania lui Mark Zuckerberg se află într-o poziţie deosebit de dificilă după publicarea masivă pe internet a unor documente interne, orchestrată de un avertizor de integritate, ce arată că managerii Facebook erau la curent cu daunele provocate de aplicaţiile companiei, mai ales asupra utilizatorilor tineri şi asupra democraţiei.
La rândul lor, politicienii americani au autorizat înfiinţarea unei comisii pentru proiecte de legi care să reglementeze situaţia generată de poziţia dominantă deţinută de GAFA.
Avântul criptomonedelor îi îngrijorează de asemenea pe reprezentanţii agenţiilor de reglementare. În septembrie, Banca Centrală a Chinei a considerat că toate tranzacţiile financiare ce implică criptomonede sunt ilegale.
Feriţi-vă de ransomware
Atacurile cibernetice realizate cu programe de tip ransomware şi furturile de date confidenţiale ar trebui să continue pe scară largă şi în 2022.
Între creşterea valorii criptomonedelor şi dificultăţile autorităţilor naţionale de a-i prinde pe piraţii cibernetici, şantajul digital a cunoscut o creştere explozivă în ultimii ani. Această practică se referă la piratarea reţelei informatice a unei organizaţii, căreia îi este solicitată o răscumpărare în criptomonede în schimbul unui cod pentru a recupera accesul la calculatoarele sale.
"Cu 495 de milioane de atacuri de tip ransomware înregistrate până astăzi, 2021 a fost deja anul cel mai costisitor şi cel mai periculos", au anunţat reprezentanţii companiei de securitate cibernetică SonicWall în luna octombrie.
"În 2022, subiectul principal pentru mine şi colegii mei va fi ransomware. Este prea profitabil pentru a nu continua", a precizat Sandra Joyce, directoarea departamentului de informaţii din cadrul companiei de securitate cibernetică Mandiant.
Potrivit ONG-ului american Identity Theft Resource Center, scurgerile de date confidenţiale pe internet urmează să doboare recorduri în 2022. (sursa Agerpres)