Prima călătorie mai lungă a fost făcută în 1888. Conducând automobilul Benz Patentwagen, Bertha Benz a crezut în invenţia soţului ei mai mult decât însuşi Karl Benz.
Germania şi Franţa sunt considerate ca fiind primordiale în industria automobilului. Motorul pe benzină dezvoltat de Gottlieb Daimler a fost un catalizator pentru industria auto europeană: primele maşini franceze Panhard şi Peugeot au folosit acest motor. Şi mulţi consideră că tricicleta Benz Patent Wagen, prezentată în iulie 1886 la Mannheim, este primul autovehicul în sensul modern al conceptului.
Dar dacă se crede în mod obişnuit că Patent Wagen (brevetat în ianuarie 1886) a fost inventat de Karl Benz, mai corect ar fi să spunem că îşi datorează succesul unui cuplu. Pentru că Bertha Benz a jucat un rol major în dezvoltarea acestui model. Născută Ringer, provenea dintr-o familie bogată din Pforzheim, ceea ce i-a permis să investească în atelierul lui Karl Benz, pe atunci logodnicul ei. Investitor şi partener, ea şi-a pierdut toată autonomia în ochii legii germane în vigoare atunci când s-a căsătorit în 1872. Acest lucru nu a împiedicat-o să continue să-şi încurajeze soţul, care visase de ani de zile să construiască o „trăsura fără cai”. Pentru că de fapt banii zestrei sale au permis dezvoltarea prototipurilor succesive. Conform legii actuale, ar fi fost cotitular al brevetului, în calitate de finanţator al proiectului.
Karl Benz a fost un inginer strălucit, dar nu era foarte interesat de afaceri. De asemenea, el nu părea să creadă în potenţialul comercial al invenţiei sale. Mai ales că la acea vreme, Kaiserul iubea caii şi încercarea de a-i înlocui era considerat un act nepatriotic. Biserica foarte conservatoare a văzut automobilul ca pe o invenţie a diavolului. Acest lucru a fost insuficient pentru a o descuraja pe Bertha Benz, care dorea cu orice preţ să dovedească capacităţile invenţiei soţului său.
Pe 5 august 1888, la primele ore ale dimineţii, Bertha Benz s-a trezit în tăcere şi a împins Patent Wagen din atelier împreună cu cei doi fii ai săi Eugen şi Richard, pentru a nu-l trezi pe Karl. Când el s-a trezit, a găsit un mesaj în bucătărie care îi spunea că soţia sa a plecat să-şi viziteze mama în Pforzheim, la 106 kilometri distanţă. Cursa nu era chiar o plimbare în parc: maşina nu putea transporta decât 4,5 litri de benzină. Şi la acea vreme, desigur, nu exista nici o benzinărie. Pe drum, Bertha Benz a fost obligată să cumpere 10 litri de gazolină de la o farmacie dintr-un sat.
În pantă, motorul insuficient de puternic i-a forţat pe cei doi adolescenţi să împingă vehiculul. Printre alte capcane, Bertha Benz a trebuit să deblocheze o ţeavă de benzină cu acul de păr, să cheme un fierar să repare lanţul, să repare o ţeavă spartă cu jartieră. De fiecare dată, soluţiile găsite mărturisesc ingeniozitatea acestei pioniere a curselor auto. Când plăcuţele de frână din lemn au început să slăbească, ea a chemat un cizmar să le acopere în piele: iată cum plăcuţa de frână a fost inventată!
În timpul călătoriei sale, Bertha Benz trimitea regulat telegrame soţului ei pentru a-l ţine la curent cu evoluţia călătoriei. În acelaşi timp, ea a notat cu atenţie problemele întâlnite într-un caiet: un mare ajutor în îmbunătăţirea versiunilor ulterioare ale prototipului. Mai presus de toate, această călătorie a făcut posibilă demonstrarea utilităţii automobilului, dând naştere unei reclame fără precedent pentru epocă. Ulterior, au fost produse aproximativ douăzeci şi cinci de copii ale maşinii Patent Wagen.