Această zi este considerată, de cei mai mulţi dintre noi, ca fiind începutul perioadei de cumpărături asociată sărbătorilor de iarnă. Black Friday nu este, însă, o sărbătoare propriu-zisă, chiar dacă se celebrează, în fiecare an, în vinerea de după Ziua Recunoştinţei.
Pentru comercianţi, aceasta este una dintre cele mai profitabile zile din an, deoarece acum se fac cele mai multe cumpărături. În SUA, Black Friday este celebrat la sfârşitul lunii noiembrie, când multe companii oferă zile libere angajaţilor lor.
Termenul „Black Friday” a apărut în anii '60, desemnând ziua de debut a cumpărăturilor pentru celebrarea sărbătorilor de iarnă. Adjectivul „black” (negru) se referă la magazine, care treceau în această perioadă de la „roşu” la „negru”, în organizarea contabilă, efectuată manual. În acest proces, contabilii marcau cu cerneală roşie pierderile pe care le aveau magazinele, iar cu negru profiturile înregistrate. Debutul cumpărăturilor pentru iarnă a fost marcat prin acestă zi încă din anul 1924, când a avut loc parada pentru Ziua Recunoştinţei, organizată de lanţul de magazine Macy’s, în vinerea de după Thanksgiving.
O altă ipoteză referitoare la originea numelui „Black Friday” se referă la un eveniment petrecut în anii '60, în oraşul american Philadelphia, când o mulţime de motociclişti, dar şi pietoni, au intrat într-o altercaţie cu forţele de ordine ale poliţiei. De asemenea, a fost formulată ideea conform căreia această zi de vineri aminteşte de puternica criză economică din anul 1869.
Cu timpul, comercianţii şi-au dat seama că se pot folosi de această sărbătoare pentru a-şi mări profiturile. Astfel, ei au început să acorde reduceri substanţiale clienţilor care le trec pragul, micşorând preţurile chiar mai mult decât în ultimele zile de dinaintea Crăciunului. Multe dintre companii îşi deschid porţile încă de la primele ore ale dimineţii, anunţându-şi clienţii fideli chiar şi cu câteva săptămâni înainte de Black Friday. Cele mai populare produse vândute în această zi sunt electrocasnicele şi jucăriile, încadrate în cele mai profitabile oferte.
Ziua de Black Friday debutează, în general, de la primele ore ale dimineţii, când magazinele devin adevărate temple pentru clienţii care aşteaptă în faţa lor chiar şi câteva ore. Comercianţii invită oamenii să le treacă pragul, anunţându-i de ofertele disponibile cu mult timp înainte ca vinerea reducerilor să înceapă. În toată acestă perioadă, clienţii sunt informaţi prin reclame de produsele puse la vânzare şi li se oferă cupoane sau tichete de reducere.
În ultima perioadă, Black Friday se desfăşoară, din ce în ce mai des, în domeniul virtual. Cei care doresc să profite de reduceri, îşi comandă cele necesare pe internet, pentru a nu mai fi nevoiţi să aştepte în faţa magazinelor. Pentru a răspunde nevoilor clienţilor, marile magazine îşi organizează activitatea pe site-uri şi reţele de socializare online.