Spre deosebire de efectul pozitiv al zâmbetului în întâlnirile faţă în faţă, folosirea emoticoanelor - simboluri grafice pentru diferite emoţii - în corespondenţa de serviciu nu îmbunătăţeşte tonul mesajului, ci poate lăsa impresia de incompetenţă, este concluzia unui studiu recent, preluat duminică de Xinhua. În contexul actual în care emoticoanele au început să fie folosite ca substitute pentru cuvinte în mesaje, aplicaţii de chat sau email, o echipă de cercetători din Israel şi Olanda a realizat un studiu care poate fi considerat "prima analiză sistematică asupra efectului emoticoanelor în formarea primei impresii la locul de muncă".
"Eram foarte optimist în ceea ce priveşte impactul pozitiv al emoticoanelor, dar primele rezultate sunt surprinzătoare", a declarat pentru CNN Ella Glikson, unul dintre autorii studiului, de la Universitatea Ben-Gurion din Negev, Israel. Studiul, publicat în Social Psychological and Personality Science, a fost realizat cu ajutorul a trei experimente în care au fost implicaţi 549 de participanţi, din 29 de ţări. Concluzia a fost că "un zâmbăreţ nu este echivalentul unui zâmbet", iar efectul pozitiv al emoticoanelor asupra tonului mesajului este deseori umbrit de percepţia competenţei scăzute a celui care a trimis mesajul.
O altă concluzie a studiului a fost că impresia unei competenţe scăzute duce la scăderea dorinţei destinatarului de a împărtăşi informaţii cu expeditorul, ceea ce poate avea ca rezultat o relaţie de lucru dificilă. Din punctul de vedere al variabilei genului, destinatarii erau mai degrabă înclinaţi să presupună că email-ul cu "feţe zâmbitoare" fusese trimis de o femeie. Glikson spune că studiul ar putea constitui un ghid util pentru tânăra generaţie care foloseşte dispozitivele mobile şi limbajul internetului. "Pe măsură ce folosirea emoji se transformă într-un limbaj, trebuie să învăţăm regulile de folosire şi limitele acestuia", a adăugat Glikson.