Nivelul consumului a atins un maxim istoric în 2024, iar piaţa continuă să prezinte oportunităţi importante de creştere, dacă tendinţele actuale se menţin, subliniază experţii Colliers într-o analiză a pieţei de retail.
Potrivit unui comunicat al companiei, achiziţiile de bunuri nealimentare au crescut cu aproximativ 13% anul acesta faţă de anul anterior, ajungând la valori cu 60% mai mari decât media din perioada 2018-2019, conform Eurostat. România înregistrează o creştere de 58% a volumului cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul de bunuri nealimentare, cea mai mare din Uniunea Europeană, subliniind potenţialul semnificativ de dezvoltare al pieţei locale de retail.
Anul acesta au fost construite centre comerciale moderne cu o suprafaţă închiriabilă totală de peste 160.000 de metri pătraţi, conform datelor preliminare citate de consultanţii Colliers, care subliniază că piaţa locală încă oferă un potenţial semnificativ de creştere. Municipiul Piteşti s-a aflat în centrul atenţiei în 2024, atrăgând aproape 45% din noile suprafeţe adăugate stocului naţional, care a ajuns la aproximativ 4,7 milioane de metri pătraţi. Performanţa remarcabilă a fost susţinută de două proiecte importante: Argeş Mall, dezvoltat de Prime Kapital/MAS REI, şi M Park Piteşti, realizat de Mitiska.
Noile proiecte au fost bine primite de piaţă şi se observă în continuare un interes puternic din partea chiriaşilor pentru deschiderea de magazine. Rata de neocupare rămâne scăzută în proiectele dominante, chiar cu liste de aşteptare în unele dintre cele mai populare mall-uri. O estimare preliminară pentru 2025 prevede aproximativ 200.000 de metri pătraţi de noi livrări, incluzând extinderea Mall of Moldova în Iaşi de către Prime Kapital/MAS REI, cu 62.000 de metri pătraţi. Astfel, România ar putea depăşi pragul de 5 milioane de metri pătraţi de spaţii de retail până la sfârşitul anului 2026, marcând un moment important pe piaţă din perspectiva dezvoltatorilor şi investitorilor.
"Rezultatele obţinute de diverşi retaileri arată că România livrează constant fie cele mai bune, fie printre cele mai bune performanţe din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte marjele de profit. Acest aspect indică un nivel scăzut al concurenţei, ceea ce înseamnă că există încă loc pentru noi jucători pe piaţă. Perspectivele pentru retailul fizic sunt încurajatoare, susţinute de creşterea cheltuielilor de consum, scăderea ratelor dobânzilor, întărirea încrederii consumatorilor şi avansul continuu al numărului de turişti. Stabilitatea regimului chiriilor şi prognozele favorabile pentru acestea contribuie la menţinerea valorii pieţei de retail şi la dinamizarea activităţii investiţionale. De asemenea, randamentele ridicate oferite de centrele comerciale reprezintă un factor cheie care va continua să stimuleze revenirea investiţiilor în anul următor", explică Silviu Pop, Director ECE & Romania Research la Colliers.
Companiile din sectorul comerţului cu amănuntul din România au înregistrat în 2022 o marjă operaţională brută de aproximativ 9%, potrivit datelor Eurostat, devansând uşor ţări precum Olanda, Germania şi Polonia. Acest context favorabil a încurajat mai multe branduri internaţionale să îşi deschidă în 2024 primul magazin fizic în România, după ce anterior erau prezente doar prin magazine multi-brand sau prin vânzări online. Printre acestea se numără Rituals Cosmetics şi Kiko Milano în domeniul cosmeticelor, Budmil şi Bogner în zona fashion, dar şi Happy Restaurants şi Hesburger în sectorul restaurantelor. De asemenea, anul acesta şi-a făcut intrarea pe piaţa locală şi cel mai mare retailer polonez alimentar cu concepte de proximitate, Zabka, prin brandul Froo.
În termeni reali, ajustaţi la rata inflaţiei, datele Institutului Naţional de Statistică evidenţiază o dublare a puterii de cumpărare a salariatului mediu în România din 2014 până în prezent. Astfel, deşi anii de pandemie au fost marcaţi de incertitudini, resursele acumulate în perioada anterioară au permis României să obţină rezultate bune. Conform Eurostat, România a înregistrat o creştere de 58% a volumului cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul de bunuri nealimentare, fiind lider în Uniunea Europeană. Pentru comparaţie, alte state, precum Polonia (+40%), Ungaria (+14%) şi Cehia (+10%), au înregistrat o creştere considerabil mai mică.
"Această evoluţie subliniază atractivitatea pieţei de retail din România, care continuă să atragă jucători internaţionali de renume. Observăm că sectorul comercial a redevenit interesant pentru achiziţii. Nu doar în România, ci şi la nivel internaţional, investitorii îşi îndreaptă tot mai mult atenţia către această clasă de active, care şi-a demonstrat rezilienţa în perioada pandemiei. În cazul României, creşterile au continuat să fie susţinute. Există, aşadar, un calendar relativ aglomerat de tranzacţii în desfăşurare, care implică active comerciale. În ultimii doi ani, sectorul de retail a reprezentat aproximativ 40% din totalul tranzacţiilor de investiţii din România", conchide Simina Niculita, director, partener, Retail Agency la Colliers. (sursa Agerpres)