Mediatizată în noiembrie 2014 de însuşi ministrul de la acea vreme a Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, finanţarea proiectului „Platformă multimodală de containere în portul Galaţi” nu a fost aprobată de Comisia Europeană, a anunţat, vineri, directorul APDM Galaţi, Marius Luigi Ciubrei. Potrivit acestuia, deşi proiectul a fost apreciat ca unul bine întocmit şi necesar pentru zona noastră, el nu a obţinut finanţare pe prima sesiune de finanţare, deoarece „politica Comisiei Europene şi a Ministerului Transporturilor” a considerat prioritare alte proiecte. Potrivit reprezentantului APDM Galaţi, finanţarea platformei multimodale de containere în portul Galaţi a fost pierdută în favoarea unui mare proiect de infrastructură feroviară - închiderea coridorului IV Paneuropean pe ramura feroviară (modernizarea legăturii feroviare între Braşov şi Sighişoara, secţiunea Braşov-Apata şi Cata-Sighişoara, proiect care a primit o finanţare de circa 800 de milioane de euro - majoritatea sumei totale alocate pe prima sesiune de finanţare), precum şi altor proiecte mai mici - modernizarea portului Giurgiu şi finanţarea actualizării studiului de prefezabilitate al unor lucrări de întreţinere a canalului navigabil comun româno-bulgăresc (proiect al AFDJ). „În total, pentru prima sesiune de finanţare s-au alocat circa 860 de milioane de euro, dar nu disperăm, sperăm să obţinem finanţare la următoarea sesiune de finanţare care va avea un buget total de circa 480 de milioane de euro şi care se va deschide în noiembrie 2015. În total, nu cred că vor mai mai mult de trei sesiuni de finanţare pe acest program european, respectiv Connecting Europe Facility”, a mai precizat directorul APDM, Marius Luigi Ciubrei.
Un proiect care ar crea 8.000 de locuri de muncă
Reamintim că în luna noiembrie a anului trecut, la Galaţi, în prezenţa ministrului Eugen Teodorovici, s-a mediatizat intenţia de obţinere a finanţării europene a unui proiect unic la nivel naţional - construcţia unui teminal de containere (platformă multimodală) la Galaţi, proiect în valoare totală de circa 120 de milioane de euro. Din valoarea totală a bugetului acestui proiect, 85% ar trebui să reprezinte fonduri europene nerambursabile, restul de 15% reprezentând contribuţie locală, repartizată astfel: 60% - contribuţia partenerilor privaţi - Port Bazinul Nou şi 40% - contribuţia statului român, prin Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi.
Realizarea unei astfel de investiţii la Galaţi ar avea ca efect crearea a peste 8.000 de locuri de muncă la Galaţi, declara, în noiembrie 2014, ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici care, tot atunci, spunea că obţinerea finanţării proiectului de realizare a platformei multimodale este „aproape o certitudine”. Proiectul are termen de execuţie 36 de luni şi poate fi realizat printr-un parteneriat între portul românesc Galaţi (APDM – aplicant de stat şi societăţile private Port Bazinul Nou, Metaltrade) şi cel german Duisburg, terminalul de la Galaţi urmând să asigure transportul mărfurilor pe ruta Rhin-Dunăre-Asia. Duisburg este cel mai mare port interior din lume, tranzitând anual 4 milioane de containere cu marfă pe rute lungi. Potrivit directorului SC Port Bazinul Nou, Corneliu Găvăneanu, la maturitatea investiţiei de la Galaţi, prin platforma multimodală ar putea fi tranzitate circa 300.000 de containere, echivalentul a 5-6 milioane de tone de marfă pe an, în condiţiile în care traficul maxim realizat prin Port Bazinul Nou a fost de un milion de tone, în perioada în care combinatul siderurgic ArcelorMittal Galaţi era la capacitate maximă de producţie.