Centrul Euro-Atlantic pentru Rezilienţă a emis un avertisment public cu privire la faptul că Rusia a declanşat un război electronic în zona de est a României. Acest tip de război a devenit un element central al invaziei Federaţiei Ruse în Ucraina, afectând însă şi statele NATO.
Informaţiile centralizate într-un document intitulat ”Cât de periculoase sunt atacurile electromagnetice ale Federaţiei Ruse pentru aviaţia civilă” se arată că ”Perturbarea sistemelor de navigaţie prin satelit, în special în regiunile Mării Baltice şi Mării Negre, a atras, în ultima perioadă, tot mai multă atenţie. Capacităţile de război electronic ale Federaţiei Ruse reprezintă o ameninţare la adresa integrităţii sistemelor GNSS, utilizând tehnici avansate de bruiaj (jamming) şi spoofing pentru a perturba funcţionarea acestora”.
Această practică pune sub semnul întrebării siguranţa navigaţiei în zonă, avioanele comerciale fiind printre cele mai afectate. Tehnologia de bruiaj GPS este folosită şi în zonele de conflict pentru a devia rachete sau drone. În era digitalizării, sistemele globale de navigaţie prin satelit (Global Navigation Satellite System / GNSS), precum GPS (Global Positioning System), GLONASS (Globalnaya Navigatsionnaya Sputnikovaya Sistema / Global Navigation Satellite System), Galileo şi Beidou (BeiDou Navigation Satellite System / BDS), sunt esenţiale pentru comunicarea globală, transport şi operaţii militare.
Concret, autorii susţin că “războiul electronic, care implică utilizarea semnalelor electromagnetice pentru a identifica, intercepta şi perturba operaţiile adversarului, a devenit un element central al invaziei Federaţiei Ruse în Ucraina, afectând însă şi statele NATO”. Documentul vorbeşte pe larg despre aceste “capacităţi avansate de război electronic dezvoltate de Forţele Armate ruse, inclusiv utilizarea sistemelor R-330Zh, Borisoglebsk-2 şi Zhitel pentru bruiajul semnalelor GPS şi protecţia propriei infrastructuri strategice”.
Ce fac aceste sisteme de bruiaj şi care sunt riscurile de securitate la adresa României?
Potrivit autorilor documentului citat, implementarea dispozitivelor de bruiaj GPS în zonele de coastă ale Mării Negre şi Mării Baltice compromite securitatea şi funcţionarea optimă a porturilor, generând riscuri de falsificare a sistemelor de telecomunicaţii şi, în cazuri mai grave, conducând la coliziuni între nave. Acest lucru perturbă procedurile de încărcare şi descărcare a mărfurilor, având potenţialul de a genera pierderi de ordinul sutelor de milioane de euro. Mai mult, bruiajul poate afecta dronele şi aeronavele care operează în aceste zone, compromiţând astfel siguranţa aeriană şi maritimă în regiune.
Pe termen mediu şi lung, interferenţele electromagnetice ale Federaţiei Ruse pot destabiliza semnificativ sistemele de navigaţie ale României, în special în Dobrogea şi Moldova, afectând astfel siguranţa zborurilor şi navigaţiei. Perturbarea comunicaţiilor şi a navigaţiei poate duce la creşterea riscului de accidente aviatice şi maritime, împiedicând operaţiile de transport şi provocând pierderi economice semnificative. De asemenea, astfel de acţiuni pot afecta infrastructura de telecomunicaţii şi pot submina securitatea naţională prin culegerea de informaţii sensibile şi inducerea în eroare a sistemelor de apărare.
Galaţiul şi alte trei judeţe din estul României, în raza de acţiune a bruiajelor Federaţiei Ruse
Raportul invocă datele publicate de website-ul GPSJAM, care documentează activitatea de blocare a semnalelor GPS (foto). Astfel, la data de 03 mai 2024, zonele de pe teritoriul românesc în care se arată o perturbare masivă a sistemelor de navigaţie aeriană sunt cu precădere cele de graniţă, în localităţile Galaţi, Bacău, Iaşi, dar şi în Constanţa.
”La data de 03 mai 2024, zonele de pe teritoriul românesc în care se arată o perturbare masivă a sistemelor de navigaţie aeriană sunt cu precădere cele de graniţă, în localităţile Galaţi, Bacău, Iaşi, dar şi în Contanţa. La data de 02 mai 2024, Bacău, Galaţi, Tulcea şi Constanţa sunt “înroşite”. Exceptând zilele de 15, 21 şi 22 din luna aprilie, când şi Bacăul a fost inclus pe harta roşie a interferenţelor sistemului GPS, Galaţi, Tulcea şi Constanţa sunt cele mai vizate, fiind aflate în “zona roşie” a hărţii. În perioada 09-10 aprilie 2024, au apărut semnale de interferenţe GPS şi în zona Iaşi”, se arată în documentul citat.
De asemenea, este citată în raport şi o declaraţie din septembrie 2023 a generalului Daniel Petrescu, şeful Statului Major al Armatei Române de la momentul respectiv, care, cu ocazia unui forum al Centrul Euro-Atlantic pentru Rezilienţă, “a avertizat împotriva pericolelor de navigaţie pe care le prezintă aceste interferenţe şi a acuzat Federaţia Rusă că obstrucţionează în mod constant comunicaţiile GPS inclusiv pentru navele din zona maritimă română. Acest lucru, coroborat cu tulburările din regiunea Mării Negre, a transformat zona într-un centru al activităţilor militare ruseşti”.
Concluziile sunt fără echivoc. Din punct de vedere geopolitic, astfel de acţiuni ar putea tensiona relaţiile dintre Federaţia Rusă şi statele occidentale, deoarece bruiajul sistemelor de navigaţie este perceput ca un act ostil. Acesta poate fi interpretat ca un semn al intenţiilor agresive, indicând un potenţial conflict sau tensiuni crescânde. Mai mult, folosirea bruiajului pentru a destabiliza sistemele occidentale şi pentru a colecta informaţii poate fi privită ca un act de spionaj şi intimidare. Acest lucru poate duce la adoptarea de contramăsuri, la sancţiuni şi la întărirea alianţelor dintre statele occidentale pentru a contracara astfel de ameninţări, generând un climat geopolitic mai tensionat şi mai instabil, se arată în raportul Centrului Euro-Atlantic pentru Rezilienţă.