16 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Două şantiere se bat să încaseze 13 milioane de euro pentru a repara nava Perseus
Două şantiere se bat să încaseze 13 milioane de euro pentru a repara nava Perseus

Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi încearcă, de câţiva ani, să modernizeze remorcherul multifuncţional cu clasă de gheaţă Perseus, însă la licitaţiile organizate până acum nu s-a prezentat niciun ofertant deoarece suma iniţială (8,4 milioane euro) nu a fost tentantă pentru şantierele navale care ar fi putut efectua reparaţiile şi modernizările solicitate. În acest context, AFDJ Galaţi a lansat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SICAP), în luna decembrie 2018, o nouă achiziţie pentru ”Servicii de modernizare şi retehnologizare remorcher maritim multifuncţional cu clasă de gheaţă PERSEUS”, cu o valoare totală estimată de 49.384.874 lei fără TVA, adică 13.000.000 euro inclusiv TVA. La această valoare, s-au găsit şi ofertanţi. Până la data limită de depunere a ofertelor, adică 28 ianuarie 2019, la licitaţie s-au înscris Damen Shipyards Mangalia şi Aras Deniz Insaat Aanonim Sirketi din Turcia având alături ca terţ pe Ozata Tersanecilik Sanayi Ticaret LTD. STI tot din Turcia. Directorul AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru, a declarat că ofertanţii au apărut ca urmare a faptului că au fost crescute valorile financiare din cadrul procedurii de achiziţie cu aproximativ 30%, iar în prezent, AFDJ se află în procedură de analiză a ofertelor. ”Îmi doresc să semnăm contractul la sfârşitul lunii martie, începutul lunii aprilie. Nava va fi transformată total”, a precizat Dorian Dumitru.

Cu ce este dotată în prezent nava

Remorcherul maritim Perseus a fost construit în perioada 1987-1989, după un proiect elaborat în anul 1984, având predarea finală în luna mai 1990. Acesta a fost construit pentru a fi folosit la salvarea şi remorcarea navelor maritime avariate sau eşuate, spargerea gheţii pe sectorul maritim al Dunării de Jos de la Sulina până la Brăila (km 175), nava având clasă de gheaţă G60, precum şi la manevra navelor maritime în radă şi port, participarea la activităţi de stingerea incendiilor care se produc la bordul navelor sau pe cheu, manevra şi remorcarea platformelor de foraj marin, aprovizionarea platformelor de foraj marin în cazul unor furtuni mai mari de gradul 4 de agitaţie al mării, dar şi pentru remorcaje maritime de linie.
Nava are, în prezent, propulsia asigurată cu motoare 6L40/54A produse de ICM Reşiţa, sub licenţă MAN şi liniile de arbori cu elice cu pas reglabil de tipul PH1350/4-R400 ZAMECH, fabricate în Polonia şi proiectate pentru puterea nominală de 3.300CP. Centrala electrică este compusă din două diesel generatoare de 630 KVA acţionate de motoare 5AL25/30 la 750 rot/min produse în Polonia, sub licenţă Sulzer, două generatoare de 630KVA, acţionate prin priza de putere de la reductorul instalaţiei de propulsie şi un diesel generator de avarie şi pentru staţionare de 165KVA, acţionat de un motor 6NVD26, fabricaţie fosta RDG.
Motoarele de propulsie, din dotarea navei, sunt executate în tehnologia anilor 1980, având consumuri de combustibil de 170÷190 g/CPh, faţă de consumurile motoarelor de ultimă generaţie care se situează la 140÷160 g/CPh. De asemenea, emanaţiile de noxe depăşesc limitele actuale impuse de normele internaţionale şi directivele UE de protecţie a mediului, făcând imposibilă obţinerea documentelor de navigaţie aferente zonei de navigaţie nelimitată, pentru care nava a fost proiectată. Motoarele de tipul 6L40/54A au fost fabricate în serie foarte mică, în prezent nu se mai produc, astfel încât procurarea pieselor de schimb necesare efectuării reparaţiilor, este dificilă (o parte din colaboratorii uzinei UCM Reşiţa, încetându-şi între timp activitatea).
În prezent uzura motoarelor principale, diesel generatoare, a instalaţiilor precum şi alte altor echipamente este de 75%. Având în vedere că achiziţionarea unei nave noi de asemenea dimensiuni ar costa aproximativ 25 - 30 milioane euro şi faptul că la spargerea gheţii este importantă greutatea navei şi grosimea tablei din care este construit corpului navei, care în cazul navei Perseus este în stare bună (15% uzură), s-a considerat oportună şi necesară modernizarea acestei nave.

Ce lucrări vor fi făcute

Principalele lucrări constă în modificări structurale prin construirea unei timonerii noi şi scurtarea coşurilor de fum, înlocuirea unor instalaţii şi echipamente depăşite tehnologic, uzate fizic şi moral, precum motoarele principale, diesel generatoarele, echipamentele din CM, biga, bărcile de salvare, barca de serviciu, care vor fi înlocuite cu echipamente moderne. De asemenea se vor realiza o serie de modificări în privinţa destinaţiei unor tancuri şi vor fi create noi coferdamuri pentru a separa tancurile de spumă de cele de motorină şi cele de apă potabilă de cele de scurgeri sanitare. De asemenea vor fi montate de 2 propulsoare cu putere nominală de 3.300 CP, centrală electrică (2 diesel generatoare de marş cu putere nominală de 630KVA şi 1 diesel generator de avarie/staţionare cu putere nominală de 165 KVA), dar şi o instalaţie de remorcare cu forţa de tracţiune de minim 100tf.
Modernizarea navei va reduce costurile de exploatare ale navei şi va reduce gradul de emisii de noxe în atmosferă. Retehnologizarea va permite ca nava să-şi menţină calităţile operaţionale pentru următorii 20 ani.


Articole înrudite