Categoria Electronice domină autoritar piaţa de e-Commerce din România, cu 45 de milioane de vizite lunare, la finele lunii mai, la distanţă considerabilă situându-se aria Fashion, ce înregistrează 12,5 milioane de vizite lunare, conform unui studiu realizat de o platformă SaaS bazată pe Inteligenţă Artificială (AI).
Fără eMAG, cel mai mare jucător din categorie, aria de Electronice ar rămâne la conducere cu doar un mic avans şi un total de 13,7 milioane de vizite lunare, arată studiul Aqurate Map 2023.
Potrivit cercetării, traficul generat de e-mail rămâne la un nivel redus, de doar 2% din total în eCommerce-ul autohton, dar s-a dublat ca pondere faţă de 2022. Deşi în 2022 creşterea procentului de trafic plătit era de 24% faţă de 2021, în 2023 evoluţia a fost minoră, iar volumul de trafic plătit s-a stabilizat la o medie de 20% din total.
Conform unui comunicat remis, luni Agerpres, studiul arată o creştere a calităţii recomandărilor de cumpărare din paginile site-urilor, la nivelul întregii pieţe, cu 16%. Cele mai mari creşteri au fost înregistrate în categoriile Electronice, 43%, Produse pentru copii şi bebeluşi, 31%, şi Casă, 29%.
"Evoluţia este un rezultat al investiţiilor magazinelor online în motoare eficiente de recomandare şi al optimizării paginilor de produs", precizează autorii studiului.
Categoria ce înregistrează cel mai mare volum de trafic este condusă de eMAG, lider ce are cele mai mari scoruri atât pentru prezenţa digitală, cât şi pentru maturitatea digitală. Urmează, la distanţă, Altex, pe poziţia secundă. În comparaţie cu anul trecut, se observă o creştere a numărului de jucători din cadranul Challengers, dintre care cel mai nou intrat, Vexio.ro, a înlocuitt Media Galaxy. PC Garage şi evoMAG îşi menţin poziţia în cadranul Inovatori.
La categoria Fashion apare un nou concurent, modivo.ro, în timp ce jucătorii de anul trecut şi-au menţinut prezenţa în analiză, cu poziţii uşor diferite intra-categorie.
"Este de remarcat că, în 2023, există cinci lideri, printre care FashionDays, epantofi.ro, About You, bonprix.ro şi Sinsay. O schimbare notabilă este că maturitatea digitală a epantofi.ro propulsează magazinul online din rândul Conservatorilor direct în cadranul Liderilor", semnalează studiul.
Categoria Cosmetice a cunoscut o schimbare, odată cu intrarea a doi noi jucători, NailsUp.ro şi KitUnghii.ro, care au înlocuit prezenţa Oriflame. În timp ce Notino îşi menţine poziţia de lider, excelând atât în prezenţa digitală, cât şi în maturitatea digitală, MakeUp apare ca un puternic concurent, în imediata apropiere.
În 2023, categoria Casă prezintă o polarizare clară, cu patru jucători poziţionaţi în cadranul liderilor şi alţi patru în cadranul Challengers. Liderul continuă să fie IKEA, urmat îndeaproape de Mobexpert, JYSK şi VidaXL. În cadranul Challengers, cei doi jucători din capătul inferior ca scor sunt nou-intraţii The Home şi videnov.ro. Schimbarea indică şi creşterea competitivităţii pe piaţă, ceea ce duce la înlocuirea Vivre din listă.
În cadrul categoriei Carte au avut loc schimbări semnificative, generate de apariţia a trei noi concurenţi: Printrecarti.ro, bookzone.ro şi librariaonline.ro, care au înlocuit Litera.ro şi Libraria Delfin, indicând o schimbare demnă de remarcat a prezenţei digitale. Liderul rămâne Elefant, încă din 2021. În comparaţie cu 2022, Libris şi Cărtureşti se regăsesc în cadranul Conservatorilor, cu o maturitate digitală mai mică, dar aproape de revenirea în categoria Lideri.
În comparaţie cu celelalte companii incluse în studiu, magazinele din categoria Produse pentru copii şi bebeluşi au un trafic online redus. Liderul este Noriel, urmat îndeaproape de BebeTei, care încă face parte din cadranul Conservatorilor. La categoria Inovatori, Next.ro şi-a păstrat poziţia din 2022, în timp ce BabyMatters este un nou-venit care înlocuieşte prezenţa Bebebliss. În categoria Challengers, cu o mai mică maturitate digitală, intră BabyNeeds, Nichiduta şi BestKids.
La categoria Pet shop, în harta din acest an, liderul este zooplus.ro. Deşi PetMart.ro, Conservator şi Pet Max, Inovator, prezintă potenţial de creştere, există încă lacune de acoperit, pentru a pătrunde în categoria Lider. Maxi Pet, pentruanimale.ro şi Animax se află în cadranul Challengers şi sunt caracterizate de niveluri relativ mai scăzute de prezenţă digitală şi maturitate digitală, menţionează studiul.
Aqurate Map 2023 este un studiu aflat la cea de-a 3-a ediţie, iar proiectul analizează competitivitatea magazinelor online din spaţiul românesc de eCommerce. Raportul analizează 52 de jucători esenţiali din eCommerce, împărţiţi în şapte categorii, într-o evaluare bazată pe 27 de caracteristici.
Raportul măsoară prezenţa digitală şi maturitatea digitală a celor mai importanţi jucători activi în domeniul eCommerce. Informaţiile sunt obţinute exclusiv din surse publice şi au fost colectate, pentru ediţia curentă, în lunile aprilie şi mai 2023.
Aqurate a depăşit, recent, pragul de 1.000.000 de comenzi procesate prin magazinele online ce folosesc algoritmul său AI de recomandări de produse. Aqurate Personalize creşte veniturile din eCommerce cu până la 30%, prin recomandările de produs generate cu AI, personalizate fiecărui vizitator al site-urilor. Serviciul creşte atât rata de conversie din eCommerce, cât şi valoarea medie a comenzii.
Aqurate, platformă SaaS bazată pe inteligenţă artificială care ajută companiile din eCommerce să îşi folosească datele pentru a creşte, a fost fondată în 2019 de Vlad Marincaş, Tudor Goicea, Lisardo Erman si Raul Mazilu. Platforma a atras, până în prezent, finanţări în valoare de aproximativ 500.000 de euro.