22 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Ziua consumatorului, la Galaţi
Ziua consumatorului, la Galaţi

Din 1983, în fiecare an, pe 15 martie, se sărbătoreşte Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor, în acest an fiind dedicată unui anumit tip de comerţ, cel online. Cu această ocazie, Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Galaţi organizează mai multe acţiuni de informare privind drepturile consumatorilor. În cadrul acestor acţiuni se înscrie şi faza judeţeană a concursului naţional “Alege! E dreptul tău!”, care se va desfăşura pe 19 martie, de la ora 10.00, la Liceul Economic, a anunţat şefa CJPC, comisar şef adjunct Carmen Tudor. Pot participa elevi ai claselor IX-XII care vor scrie un eseu şi vor trebui să răspundă la un test grilă pe tema protecţiei consumatorului. Totodată, în cadrul evenimnetului se vor juriza şi toate desenele şi etichetele tematice trimise de elevii de clasele I-VIII din tot judeţul, a mai spus comisarul şef adjunct Carmen Tudor.
Cât priveşte tema din acest an, “comerţul online”, Carmen Tudor a precizat că la nivel European “comerţul electronic transfrontalier este încă o piaţă subdezvoltată, 61% din consumatori declarând că se simt mult mai în siguranţă să cumpere online în propria ţară. Studiile mai arată că un sfert din consumatorii care au întâmpinat probleme în acest tip de comerţ se plâng de: durata procedurilor, lipsa informaţiilor sau probabilitatea scăzută de succes. Pe de altă parte, cei care s-au adresat entităţilor SAL (soluţionări alternative ale litigiilor) s-au declarat mulţumiţi. Entităţile de SAL sunt entităţi extrajudiciare. Acestea implică o parte neutră (de exemplu, un conciliator, un mediator, avocatul poporului, o cameră de recurs etc.) care propune sau impune o soluţie sau reuneşte părtile pentru a le ajuta să găseasca o soluţie.  Unele dintre aceste entităţi operează integral online şi se numesc entităţi de soluţionare online a litigiilor (SOL). Aceasta modalitate poate ajuta la solutionarea litigiilor legate de achiziţiile online, în cazul în care consumatorul şi comerciantul se află la distanţă unul de celălalt”.
Potrivit lui Carmen Tudor, “în cazul achiziţiilor online drepturile consumatorului sunt stipulate prin OUG 34/2014, cele mai importante fiind: înainte ca un contract la distanţă să producă efecte, profesionistul trebuie să informeze consumatorul cu privire la principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, denumirea şi adresa operatorului economic, preţul total al serviciilor sau produselor, iar în cazul comunicaţiilor electronice trebuie să se precizeze planul tarifar cu numărul de minute şi traficul de date alocat tariful pentru apeluri sau traficul de date suplimentar, dar şi dreptul şi modalitatea de retragere din contract. În cazul în care se încheie un contract la distanţă prin intermediul telefonului, acesta se derulează doar după ce consumatorul a acceptat în scris oferta. Cu unele excepţii – produse alimentare, produse desigilate de consumator care nu mai pot fi returnate din motive de igienă sau protecţia sănătăţii etc. – consumatorul îşi poate exercita dreptul de retragere în 14 zile de la primirea produsului, iar în cazul în care nu este informat de operatorul economic despre dreptul de retragere, acesta poate fi exercitat timp de 12 luni”. Carmen Tudor a precizat că astfel de cazuri se aplică şi în cazul contractelor la diverse servicii (telefonie, internet cablu tv) ale căror oferte se fac telefonic sau verbal: “Sunt persoane în vârstă care primesc astfel de oferte şi ulterior, când primesc contractul îl semnează fără a-l mai citi cu atenţie, merg pe încredere... Eu nu spun să nu mai avem încredere, dar trebuie să citim contractul cu atenţie”.
Potrivit acesteia, legislaţia privind protecţia consumatorului s-a înnoit recent, prin OG 9/2016 de modificare a Legii 449/2003 privind garanţiile asociate produselor. Conform noilor prevederi, clienţii trebuie să ştie că în cazul în care li se defectează un produs cumpărat, acesta trebuie predat unităţii de unde a fost achiziţionat produsul şi nu unităţii de service, aşa cum se întâmpla până acum. O altă noutate se referă la faptul că perioada în care produsul se află în service devine o prelungire a perioadei totale de garanţie de 2 ani. Mai mult, noile reglementări prevăd că dacă produsul nu a putut fi utilizat pe o perioadă de peste 10% din termenul de garanţie legal de 2 ani, vânzătorul este obligat să înlocuiască acel produs sau să restituie contravaloarea lui. Pe de altă parte, în cazul defecţiunii produsului aflat în termenul de garanţie, prima oară se încearcă repararea produsului şi abia apoi returnarea contravalorii acestuia. Noile prevederi mai menţionează că nu există nici un termen legal de 30 de zile în care orice consumator ar putea restitui un produs, o astfel de practică fiind posibilă doar în cazul magazinelor care au un regulament propriu în acest sens. Dreptul de returnare a produselor este reglementat prin OUG 34/2014 şi se aplică doar pentru contractele încheiate la distanţă sau în afara spaţiilor comerciale. În cazul produselor comandate pe internet, consumatorul are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de acel produs nu trebuie să invoce vreun motiv şi i se va returna suma.


Articole înrudite