Toti cei care traiesc la bloc stiu ca viata alaturi de alte cel putin 14 familii (pe o scara normala a unui bloc cu patru etaje sunt 15 apartamente) nu este deloc usoara. Tine de fiecare sa colaboreze pentru binele comun si sa nu se certe de la orice intamplare mai putin fericita (acestea apar de cateva ori pe luna, de la copii la animale de companie si multe altele).
Un rol foarte important il are si administratorul de bloc, dar lumea stie foarte putine despre atributiile reale ale acestuia. Pana la urma, nimeni nu este interesat sa le afle si situatia se perpetueaza. Insa ele exista si legea este destul de clara in aceasta privinta. Asa ca, iata ce trebuie sa faca pentru tine administratorul de bloc, dar si ce obligatii ai tu, ca proprietar, atunci cand stai intr-o cladire pe care o imparti cu multe alte familii.
In primul rand, trebuie spus ca obligatiile administratorilor de bloc sunt stabilite prin lege, cea mai recenta adaugire avand loc odata cu Legea nr. 34/2015, intrata in vigoare in martie anul trecut.
Daca, pentru multi, administratorul este subiect de glume sau batranelul de care se ascund pentru a nu plati la intretinere, trebuie sa stim ca persoana care se ocupa de asa ceva are niste sarcini foarte bine trasate. Cea mai importanta este gestionarea bunurilor materiale si a banilor stransi de la locatari. Asadar, nu acestia sunt responsabili cu realizarea lucrarilor de intretinere sau de constructie, nici cu curatenia sau achitarea facturilor. Administratorul trebuie sa faca toate acestea, sa vorbeasca la primarie sau cu firmele, sa aleaga preturile mai scazute si sa propuna locatarilor solutii. Bineinteles, ei aleg, dar el executa in functie de alegerile facute de acestia. Legea specifica si ea astfel de atribuiri, deci nu le-am inventat noi pe loc. In plus, administratorul trebuie sa le indeplineasca intr-un mod profesionist si transparent. El trebuie sa informeze care sunt atributiile proprietarilor si sa aiba grija ca ei sa le respecte.
Legea din 2015 vine insa si cu ceva nou. Mai exact, de trei ori pe an, administratorul are obligatia de a informa locatarii in legatura cu cheltuielile si veniturile inregistrate de asociatie. Aceasta informare trebuie sa fie in scris sau prin e-mail. Asadar, ati primit in ultimul an vreo hartie de la administrator in legatura cu cheltuielile si incasarile din bloc? Daca nu, acum stiti sigur ca trebuie si puteti merge sa o cereti direct de la cel responsabil de asa ceva. Inainte de a trece si la obligatiile proprietarilor, mai trebuie sa zabovim un pic asupra modului in care sunt stabilite regulile de pe scara sau din bloc. Din nou, acestea nu sunt nici la intamplare si nici nu stau in puterea administratorului. Conform legii, ele sunt impuse in urma unei adunari a proprietarilor, care stabilesc singuri regulile pe care urmeaza sa le respecte. Administratorul nu are decat obligatia de a veghea asupra indeplinirii lor.
Care sunt contraventiile pentru nerespectarea obligatiilor de catre proprietari si administrator
Fiecare greseala se plateste si asa trebuie sa fie situatia si cand este vorba despre locul in care stai. De aceea, legea specifica anumite contraventii pentru diverse fapte, iar ele nu sunt deloc mici. Spre exemplu, daca primeste o plangere in legatura cu neglijarea sigurantei si bunei functionari a instalatiilor cumune, poti primi si o amenda intre 500 si 3000 de lei. Ce inseamna asta, mai exact? Ca proprietarii trebuie sa faca tot ce le sta in putere pentru a ingriji cladirea, dar si liftul, hidroforul si toate celelalte instalatii sanitare din bloc.
Si, mai important, aceeasi amenda poate sa fie primita si de catre proprietarii care nu isi repara apartamentele si, astfel, pun in pericol siguranta intregului bloc sau de catre cei care le fac cu prea mult zel. Realizarea de hidroizolatii si termoizolatii este necesara si chiar recomandata, dar asta nu inseamna ca ea trebuie sa fie facuta punand in pericol apartamentele vecinilor. Asa cum o locuinta neingrijita poate deveni periculoasa (cade tencuiala pe exterior sau se sparg diverse tevi pe interior), la fel se intampla si cu lucrarile neglijente. Asadar, mai bine lucrati cu profesionisti decat sa riscati sa ramaneti fara 3000 de lei fara rost.
Si administratorul de asociatie risca sa plateasca din buzunar daca nu isi indeplineste atributiile. Amenda este la fel de mare si ea poate sa sanctioneze si membrii comitetului executiv sau pe cenzori. Deci, daca aveti un administrator care nu prea isi face treaba, ii puteti aminti in trecere de aceasta amenda, in speranta ca va deveni mai responsabil pe viitor.
In final, nu trebuie sa uitam ca exista contraventii si pentru cei care doresc sa schimbe fie utilizarea locuintei, fie aspectul acesteia. Daca vrei sa iti transformi apartamentul in magazin, birou, salon sau orice punct de lucru al unei activitati din care scoti bani si nu ai de gand sa si anunti acest lucru, amenda poate ajunge chiar si pana la 1000 de lei. Nu este foarte mult, dar mai bine mergi si iti iei toate aprobarile necesare, este mai ieftin asa. Apoi, mai sunt si cei care aleg sa aduca modificari apartamentului. Ii auzim in fiecare zi, dau gauri, sparg pereti. Uneori ii si vedem, pentru ca isi construiesc balcoane la parter. Si daca unii vecini au autorizatii, altii sunt departe de asa ceva. Dar ei risca amenzi de pana la 5000 de lei, mai ales daca pun in pericol structura de rezistenta a cladirii.
Asadar, viata la bloc este destul de complicata, cu multe responsabilitati. Dar ele nu sunt imposibil de respectat si recomandam sa incerci cat mai mult sa ai un comportament civilizat si sa nu iti deranjezi vecinii. Cat despre relatia cu administratorul, aceasta poate sa fie imbunatatita, mai ales daca ai legea de partea ta. Si, de cele mai multe ori, asa se si intampla. Nu trebuie totusi sa crezi ca toti administratorii sunt rai si au ceva cu tine. Multi isi fac doar treaba, asa cum pot ei mai bine, intr-o tara unde oamenii cinstiti sunt foarte rari.