Totul a pornit după ce la sfârşitul anului trecut, o firmă de executări silite a formulat două chemări în instanţă pentru posesori ai unor carduri Revolut, la Judecătoria Buftea şi Judecătoria Slobozia.
Pentru că în România, conturile Revolut în lei sunt ”depozitate” la Libra Internet Bank, astfel încât Revolut Payments UAB, deţinătoarea aplicaţiei financiare, să poată opera conturi în lei cu IBAN românesc, compania de executări silite a chemat în instanţă Libra Bank, solicitând instituirea popririi pe conturile a doi clienţi asupra cărora Banca Comercială Română avea decizii definitive de executare silită.
În ambele cazuri, cererea executorului face referire la conturile Revolut ale debitorilor, însă doar Libra apare în dosar în calitate de terţ poprit.
Iată cum şi-a motivat instanţa decizia: ”Admite cererea de validare a popririi formulată de Biroul Executorilor Judecătoreşti Asociaţi Aequitas, prin executor judecătoresc (...), la cererea creditoarei SC Banca Comercială Română SA în contradictoriu cu terţul poprit Libra Internet Bank RL şi cu debitoarea (...). Dispune validarea popririi înfiinţate de Biroul Executorilor Judecătoreşti Asociaţi Aequitas (...) la cererea creditoarei Banca Comercială Română SA în dosarul de executare nr.3047/2021 al Biroului Executorilor Judecătoreşti Asociaţi Aequitas până la concurenţa sumei de 14.264,6 lei. Obligă pe terţul poprit SC Libra Internet Bank să plătească creditoarei Banca Comercială Română sumele ajunse la scadenţă precum şi sumele care vor fi scadente în viitor, la data când vor deveni scadente, în limita creanţei de 14.264,6 lei datorată debitoarei (...). Numai cu drept de apel în termen de 5 zile de la comunicare. Cererea de apel se va depune la Judecătoria Slobozia”, se arată în motivarea instanţei.
ANAF poate cere poprirea conturilor
Reprezentanţii ANAF au fost întrebaţi dacă şi această instituţie poate institui poprire pe conturile Revolut. ”Instituţiile de credit, instituţiile de plată şi instituţiile emitente de monedă electronică sunt obligate să comunice organului fiscal central, zilnic, informaţii cu privire la lista titularilor persoane fizice, juridice sau altor entităţi fără personalitate juridică ce deschid ori închid conturi bancare sau de plăţi, precum şi informaţiile privind data deschiderii şi închiderii pentru fiecare cont în parte, potrivit dispoziţiilor art. 61 alin. (2) lit.a) din Codul de procedură fiscală”, au spus reprezentanţii ANAF. Astfel că, popririle bancare se înfiinţează, având la bază informaţiile stocate la nivelul Agenţiei, pe baza Registrului central electronic de plăţi şi conturi bancare identificate prin IBAN, operaţionalizat începând cu 11 ianuarie 2021.
”Revolut Bank UAB este o instituţie de credit care a notificat Băncii Naţionale a României furnizarea de servicii în mod direct pe teritoriul României, începând cu data de 01.07.2022. La acest moment Revolut Bank UAB poate transmite informaţii în vederea îndeplinirii obligaţiilor declarative, în condiţiile legii. De asemenea, ANAF poate solicita, în condiţiile legii, informaţii despre rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise de clienţii instituţiei menţionate”, arată reprezentanţii ANAF.
Reacţia Revolut
Contactaţi de „Adevărul”, reprezentanţii Revolut au spus că „Revolut este o instituţie financiară care activează în România şi cooperează pe deplin cu autorităţile de reglementare şi autorităţile statului în privinţa reducerii fraudelor, a evaziunii fiscale şi a prevenirii spălării banilor”. Redăm integral poziţia oficială:
”Este un subiect de maximă importanţă pentru noi şi va continua să fie o prioritate agenda noastră. Ne raportăm la aceleaşi reglementări ca orice altă instituţie financiară din spaţiul european şi aplicăm o abordare bazată pe risc. Suntem supravegheaţi atât de Banca Lituaniei, cât şi de Banca Centrală Europeană şi operăm cu licenţă bancară în 30 de pieţe din Uniunea Europeană, respectând toate reglementările europene legate de lupta împotriva spălării banilor şi a evaziunii fiscale. Tocmai prin prisma acestor elemente de reglementare, considerăm că Revolut nu este expus la utilizări iresponsabile mai mult decât orice altă instituţie financiară reglementată în Europa. Le mulţumim celor 2 milioane de clienţi din România care ne-au acordat încrederea şi folosesc serviciile noastre, în deplină conformitate cu legislaţia în vigoare, respectând autoritatea instituţiilor statului român. Rata actuală de penetrare în România de aproximativ 26% din populaţia activă este dovada că împreună construim o super-aplicaţie globală care îi ajută să gestioneze tot ceea ce ţine de banii lor şi răspunde perfect nevoilor lor de viteză, accesibilitate, siguranţă, transparenţă, aşa cum arată şi cel mai recent studiu pe care l-am realizat împreună cu o companie locală de cercetare”, este poziţia oficială faţă de acest subiect a celor de la Revolut.