14 MARTIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
FOTO: Parteneriat media şi cultural cu Bârladul şi trei comune din Vrancea
FOTO: Parteneriat media şi cultural cu Bârladul şi trei comune din Vrancea

Interesele şi participarea culturală a Galaţiului depăşesc municipiul şi judeţul, extinzându-se în toată regiunea de Sud-Est a României. Colaborarea indică existenţa a ceea ce se numeşte în perioada contemporană un “hub” cultural, adică o platformă de dezvoltare şi colaborare între artişti, public, autorităţi şi în general între cei interesaţi în mişcarea artistică şi culturală.
Motivele acestei colaborări este că mulţi din cei care iubesc domeniul artistic se unesc într-un incubator, un mediu de activitate controlat, în care rezidenţii au acces la oportunităţi pentru creşterea accelerată a potenţialului.
Publicaţia Monitorul de Galaţi se implică activ în relaţiile mişcărilor şi proiectelor artistice, deschizând căi de comunicare care se menţin la nivel înalt analitic şi sintetic pentru cititorii gălăţeni în special, dar şi pentru o extindere informaţională continuă şi pe plan naţional.
Ultimul weekend a reunit gălăţeni şi vrânceni pentru vernisajul expoziţiei “Demersuri artistice pe Valea Râmnicului Sărat”, la Căminul cultural din Chiojdeni. Proiectul, aflat la a III-a ediţie, început în august 2023, şi-a găsit suportul în primăriile comunelor Vintileasca, Chiojdeni şi Bordeşti, Palatul Copiilor Focşani şi Facultatea de arte din Galaţi, cel care a iniţiat şi coordonat fiind profesorul Emil Lazăr. Domnul Lazăr a făcut un inventar al acestei tabere de arte vizuale: “Pe simeze sunt prezentate 107 lucrări de grafică şi pictură, realizate de 14 artişti plastici, profesori, masteranzi, studenţi şi elevi ai Liceului de Arte «Dimitrie Cuclin» din Galaţi”. Organizatorii taberei de pictură mulţumesc participanţilor: Liviu-Adrian Sandu, Constantin Adrian Corcăcel, Raul Popa, Ovidiu-Octavian Opaiţ, Georgiana Susanu, Cosmin-George Caraman, Andra-Claudia Riza, Andreea Gabriela Tudor, Diana Păunescu, Emanuela-Cristiana Tărbuc, Elena Petrache, Amalia Popescu, Dana-Elena Lazăr, precum şi invitaţilor Cornel Gingăraşu (fotograf), sculptor Cosmin Saulea şi artistul plastic Nadia Saulea.
Vernisajul a cuprins şi un program de dansuri şi cântece tradiţionale din Vrancea.
A doua zi, duminică, 23 februarie 2025, Monitorul de Galaţi a fost alături de iubitorii de artă bârlădeni la vernisajul expoziţiei “De la sacru la profan”, al artistului Valeriu Şuşnea, un eveniment găzduit de la Muzeul Colecţiilor, Casa Sturdza şi organizat de dr. Mircea Mamaleucă. Prezentarea expoziţiei a fost oferită de criticul de artă, lect univ. dr. Maria Bilaşevschi (Preşedinte UAP Iaşi). Expoziţia din Bârlad a avut discuţiile de vernisare într-un cadru onorant al prezenţei a trei preşedinţi de filială UAP, adică cea din Iaşi, apoi cele din Buzău şi Bacău.
Născut în judeţul Galaţi, la Bereşti, absolvent al Liceului de Arte “D. Cuclin”, artistul plastic Valeriu Şuşnea este stabilit la Buzău şi are un CV impresionant, în care putem citi: doctor în arte plastice şi decorative, preşedinte de filial UAP, restaurator pictură murală de epocă autorizat de Patriarhia Română şi membru în Consiliul Director al Institutului Cultural Român.
În declaraţia oficială a organizatorilor din Bârlad putem citi: Pictor şi restaurator muralist, artistul este unul viguros, cu o evoluţie ascendentă, care s-a impus printr-un discurs plastic original, exprimat cu mijloace care îl individualizează în contextual artei naţionale. Criticul de artă Virgil Mocanu făcând trimitere la creaţia pictorului declară următoarele: “Conţinând memoria expresionismului paleocreştin, dar şi a celui bizantin şi romanic, pictura lui Valeriu Şuşnea sugerază premoniţiile unui nou nivel al angoaselor ce tulbură echilibrul fiinţei moderne”. Experienţele şi sintezele sale încorporează triada fundamentală pentru pictură - desenul, compoziţia, culoarea -, dar depăşesc stadiul expozitiv şi explicit a “lecţiei” bine stăpânite. În creaţia artistului putem descifra un “orientalism” complice, oricum existent în startul originar al spiritualităţii bizantine care se descifraeză în preluarea miniaturii persane sau a segmentelor profane din pictura canonică.

Galerie de imagini, mai jos!


Articole înrudite