Observăm că societatea în care trăim este din ce în ce mai sedentară, iar elevii sunt tot mai atraşi de activităţi statice (computer, gaming, telefon, filme etc). În faţa acestui adevăr nu putem rămâne pasivi, motiv pentru care este necesară atragerea lor către activităţi care implică sport, mişcare şi relaxare.
Mişcarea şi activităţile sportive reprezintă principalii factori ai menţinerii şi întăririi sănătăţii şi din acest considerent, încă de la cele mai fragede vârste este nevoie de multă mişcare, iar în perioada şcolarităţii, cea a transformărilor calitative şi cantitative pe plan somatic, aceste activităţi au ca scop dezvoltarea fizică armonioasă, precum şi însuşirea unui bagaj de deprinderi motrice generale.
Şcoala Gimnazială Nr. 1 Matca nu deţine o sală de sport, elevii fiind nevoiţi să participe la orele de Educaţie Fizică şi de Joc şi Mişcare (pentru clasele a III-a şi a IV-a) în sălile de clasă sau în curtea şcolii care nu este dotată corespunzător. Odată identificată problema, am încercat să găsim tot felul de soluţii salvatoare. În final, realizarea acestui deziderat a putut fi materializată într-un proiect cu titlul „Mişcarea = sănătate, bucurie, armonie”, derulat în colaborare cu Asociaţia Narada şi sponsorizat de Pepco Retail SRL.
Valorificarea proiectului a fost transpusă prin organizarea şi desfăşurarea de activităţi, jocuri, antrenamente, competiţii sportive care stimulează potenţialul sportiv şi practic al elevilor. Prin intermediul lor am urmărit:
- dezvoltarea armonioasă a elevilor;
- respectarea unor reguli de comportament în timpul unui concurs;
- formarea deprinderii de a asculta cu atenţie explicaţiile primite, în vederea parcurgerii corecte a unui traseu aplicativ;
- dezvoltarea spiritului competiţional, a fair-play-ului;
- dezvoltarea autodisciplinei.
Mişcarea efectuată sub forma jocurilor, competiţiilor conduce la obţinerea echilibrului psihic, autocontrolului, creşterii aprecierii de sine, dobândirii încrederii în forţele proprii. Un bun educator nu poate fi decât acela care îl învaţă pe copil să devină o persoană puternică şi responsabilă, armonios dezvoltată, atât fizic, cât şi psihic.
Este important să le oferim elevilor mai multe variante de activităţi pe care aceştia să le poată desfăşura pe parcursul unei zile. Atunci când încercăm să oferim diversitate sau mai multe grade de dificultate în cazul unui anumit sport, copiii pot găsi mai uşor activităţile care sunt pe placul lor sau îşi pot descoperi adevărate pasiuni.
De exemplu, în cadrul jocurilor sportive - baschet, handbal, rugby - elevii învaţă regulile jocului, modalitatea de înscriere, cum se aplică loviturile de pedeapsă, pasarea mingii. Poate nu toţi vor descoperi că au o anumită vocaţie, dar poate când vor fi adulţi vor şti să-şi facă un plan pentru întreţinerea condiţiei fizice pe tot parcursul vieţii. Nu vor fi sportivi de performanţă, dar vor fi cei care vor alege activităţi care le garantează sănătatea. VEZI FOTO, în Galeria de imagini de mai jos! ↓
Prof. înv. primar Donici Mihaela,
Prof. înv. primar Păncescu Cornelia,
Şcoala Gimnazială nr. 1, Matca