Decizia ministrului Educaţiei, Remus Pricopie, ca admiterea în liceu să se facă, din 2015, cu medie de minimum 5, nu va prinde prea repede contur, cel puţin atât timp cât legea Educaţiei nu va fi modificată. Conform acesteia, învăţământul liceal până în clasa a X-a este obligatoriu, ceea ce înseamnă că şi elevii care obţin medii sub cinci, vor fi repartizaţi la un liceu. O schimbare a avut totuşi loc faţă de anii anteriori în ceea ce priveşte admiterea la liceu.
„Media de admitere în liceu a fost calculată, până în anul şcolar 2013-2014, ca medie aritmetică dintre media notelor de la evaluarea naţională şi media generală a anilor de gimnaziu. Din anul şcolar 2013-2014, la calcularea mediei de admitere în liceu, media de la evaluarea naţională va reprezenta 75%, faţă de 50% în anii trecuţi, scăzând astfel la 25% ponderea notelor din ciclul gimnazial”, ne-a declarat inspectorul şcolar general adjunct Diamanta Bulai. Anul acesta, peste 6.700 de elevi au fost admişi în clasa a IX-a, la prima etapă de repartizare în licee, cu medii sub 5, majoritatea acestora, respectiv 5.066, fiind repartizaţi în unităţi de învăţământ din mediul urban, iar 1.677, în licee din rural.
O situaţie „acceptabilă”
Cele mai mari diferenţe între cele două tipuri de evaluare, respectiv între 2 până la 2,5 puncte, a fost constatată în 25 de judeţe: Iaşi, Sibiu, Braşov, Argeş, Giurgiu, Bacău, Constanţa, Dâmboviţa, Maramureş, Alba, Vaslui, Bistriţa-Năsăud, Mehedinţi, Sălaj, Tulcea, Bihor, Arad, Teleorman, Satu-Mare, Covasna, Dolj, Harghita, Călăraşi, Botoşani şi Ialomiţa. O situaţie considerată acceptabilă, respectiv un raport de 1,5 până la 2 puncte între mediile din ciclul gimnazial şi cele la Evaluarea Naţională, se înregistrează la Galaţi, dar şi în judeţele Gorj, Suceava, Vrancea, Ilfov, Prahova, Cluj, Buzău şi Neamţ. „Există soluţii, iar noi acţionăm deja în acest sens. Şcolile în care sunt diferenţe între mediile din ciclul gimnazial şi cele la Evaluarea Naţională sunt monitorizate permanent, elevii cu probleme sunt ajutaţi prin pregătire suplimentară la clasă, şi se practică şi metoda mentorship-ului, când un profesor cu rezultate mai slabe la clasă cu elevii primeşte asistenţă de la un alt dascăl”, precizează inspectorul şcolar general adjunct Diamanta Bulai. Există însă şi şcoli în Galaţi, cu rezultate excelente. Exceptând colegiile de prestigiu, primele locuri sunt ocupate de Şcoala nr. 29, Şcoala Gimnazială „Mihail Sadoveanu”, Liceul Teoretic „Mircea Eliade” şi Şcoala Gimnazială „Petre Țuţea” din Galaţi.