25 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
1. Acceptă un post de începător. Bugetarii care au stat în spatele unui ghişeu în ultimii ani trebuie să se acomodeze cu ideea că primul job în mediul privat ar putea fi la început mai prost plătit decât cel de la stat şi pe o poziţie entry-level. "Primul lucru pe care îl recomand acestora este să-şi schimbe perspectiva, să accepte că trebuie să pornească de jos, pe un salariu nu tocmai grozav", spune Dan Berteanu, preşedintele grupului de firme UBD România.
2. Acţionează repede, nu sta pe gânduri. Misiunea de a te angaja în mediul privat va fi mult mai grea din momentul în care valul de concedieri din sistemul bugetar îşi va face simţită prezenţa. Cei care se hotăresc mai rapid vor avea câştig de cauză.
3. Vinde-ţi experienţa din aparatul birocratic. Multe dintre firmele private apreciază în această perioadă experienţa celor care au lucrat la stat, deoarece sunt interesate să treacă mai uşor prin hăţişul birocratic atunci când participă la licitaţii sau trebuie să obţină diverse aprobări. “Principala expertiză a angajaţilor care au lucrat la stat este aceea de a înţelege aparatul de stat. Eu aşa m-aş vinde, dacă aş fi în locul lor", recomandă Adrian Stanciu, şeful firmei de consultanţă Human Synergistics.
4. Identifică-ţi punctele tari. Opţiunile pentru mulţi funcţionari publici sunt relativ restrânse în mediul privat - nu sunt calificaţi decât pentru posturi de secretariat, administrativ sau cel mult logistică. “Am întâlnit însă foarte mulţi tineri bine pregătiţi în mult discutatele agenţii ale statului. Dacă îşi identifică rapid punctele tari, aceştia s-ar putea angaja uşor în companii private pe partea de achiziţii, ca processing manager, buyer sau senior buyer”, spune şi Mădălina Popescu, directorul general al Pluri Consultants.
5. Nu aplica orbeşte pentru orice job. Un lucru important care nu trebuie pierdut din vedere de bugetari este acela de a evita frustrarea zecilor de aplicaţii fără rezultat, cu care şomerii din privat sunt obişnuiţi. "Mai bine să se gândească atent la ce ştiu să facă mai bine şi ce le place să facă şi să aplice punctual. Altfel, există riscul de a cădea în frustrarea zecilor de interviuri fără rezultat", spune Dan Berteanu.
6. Ieşi din mulţime şi abordează-i direct pe angajatorii preferaţi. După ce şi-au identificat cu exactitate lucrurile pe care ştiu să le facă cel mai bine, bugetarii sunt sfătuiţi să abordeze direct companiile la care şi-ar dori să lucreze. Unii directori de resurse umane apreciază mai mult decât experienţa candidaţilor atitudinea acestora şi ar putea fi convinşi să le acorde o perioadă de probă celor care dau dovadă de proactivitate.
7. Foloseşte-ţi relaţiile. Fără a avea conotaţia "pilelor" din sistemul de stat, networkingul este cea mai eficientă metodă de a te angaja şi în mediul privat. Angajatorii sunt mai atenţi la recomandările personale decât la aplicaţiile pe site, însă foarte puţine persoane fără job folosesc la maxim această strategie.
8. Nu neglija reţelele de socializare. Reţelele de socializare de tip Facebook, LinkedIn sau Twitter sunt din ce în ce mai mult luate în considerare de angajatori. Ar fi bine ca bugetarii să intre în această lume de socializare încă de pe-acum, înainte ca decizia concedierii să fie aplicată.
9. Pregăteşte-te serios înainte de interviul de angajare. Specialiştii în recrutare le recomandă bugetarilor, care nu au experienţa interviurilor de angajare, să se documenteze serios înainte de întâlnire, atât cu privire la companie, cât şi cu privire la întrebări de genul "Care sunt punctele tale forte?", "Dar punctele slabe?" sau "Unde te vezi peste 5 ani?"
10. Pariază totul pe prima impresie. De cele mai multe ori prima impresie pe care o laşi la interviul de angajare contează la fel de mult ca şi experienţa. În cazul bugetarilor, prima impresie poate să compeseze "handicapul" de a fi lucrat doar în aparatul de stat. Cei care se prezintă la interviul de angajare trebuie să fie atenţi la toate elementele care fac diferenţa - îmbrăcăminte, strângere de mână, privire directă, atitudine.


Articole înrudite