Ziua Sectorului Digital Românesc, organizată pentru prima dată la Parlamentul European Recomandat

Miercuri, 12 Octombrie 2022 09:27
Publicat în Politica
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Parlamentul European a găzduit, pentru prima dată, un eveniment dedicat sectorului digital românesc, organizat la iniţiativa eurodeputatului Victor Negrescu, cu sprijinul Grupului S&D din Parlamentul European. Ziua Sectorului Digital Românesc (Romanian Digital Day) reprezintă un demers pentru cunoaşterea şi recunoaşterea performanţei industriei digitale din România, dar şi o oportunitate de a prezenta contribuţia românească la dezbaterea europeană aferentă acestui sector, în cadrul unui eveniment la care au participat reprezentanţi din partea Comisiei Europene, Parlamentului European, Guvernului României şi Parlamentului României, dar şi cei mai relevanţi actori în domeniul digital din România, reprezentanţi ai mediului de afaceri şi ai societăţii civile.
„Sectorul digital este unul dintre pilonii de bază ai dezvoltării economice a României, contribuind cu peste 6% la PIB-ul României, şi cunoscând în ultimii ani o creştere rapidă care ne plasează pe primele locuri din regiune în această industrie. Din păcate, în pofida potenţialului, sectorul digital din România nu este suficient de conectat la dezbaterea europeană şi nu profită pe deplin de toate oportunităţile, inclusiv cele financiare, disponibile la nivelul Uniunii Europene. Prin intermediul acestui eveniment le-am oferit prilejul actorilor din sectorul digital românesc de a-şi expune la Bruxelles opiniile, de a prezenta iniţiativele inovative şi eficiente pe care le-au implementat, precum şi de a interacţiona cu reprezentanţi de marcă ai instituţiilor europene şi autorităţilor publice din România”, a declarat, în cadrul Romanian Digital Day, europarlamentarul Victor Negrescu (S&D), organizator al evenimentului şi deţinător, în anul 2015, al premiului „Europarlamentarul Anului pentru Agenda Digitală”.
Dezbaterile au început cu un panel dedicat educaţiei digitale şi inovaţiei, în cadrul căruia Ana-Maria Stancu, CEO al Bucharest Promo Robots şi fondator al Robohub, a subliniat necesitatea adaptării industriei la schimbările structurale din prezent: „Pandemia de COVID-19 ne-a luat prin surprindere şi a trebuit să identificăm rapid modalităţi prin care să putem continua să oferim o educaţie de calitate copiilor din Uniunea Europeană. Din păcate, majoritatea soluţiilor folosite în şcoli nu au fost cele europene. Ne aflăm astăzi într-o altă criză, cea energetică, iar şcolile se gândesc deja să revină online din cauza facturilor mari. Prezentând ideile româneşti în acest domeniu, putem contribui la dezvoltarea şi scalarea unor soluţii europene comune”.
Cel de-al doilea panel a fost dedicat dezvoltării regionale a sectorului digital. Bianca Muntean, coordonatoare a Transilvania Digital Innovation Hub, a subliniat, în intervenţia sa, faptul că România este o ţară a contrastelor, iar excelenţa nucleelor de inovare este umbrită de indicatori slabi în statisticile DESI: „Dorim să schimbăm prin eforturi colective această stare de fapt şi să facem mai mult pentru dezvoltarea strategică şi sustenabilă a campionilor noştri digitali. Împreună cu toţi actorii din ecosistem construim comunităţi de inovatori digitali, consolidăm capacităţile pentru digitalizare şi profesiile viitorului şi susţinem dezvoltarea şi testarea tehnologiilor de vârf prin proiecte de cercetare şi inovare. Sperăm ca acest eveniment, pe care l-am co-organizat, să devină o tradiţie şi un motiv de mândrie atât pentru România, cât şi pentru Europa”.
Răzvan Rughiniş, cadru didactic al Facultăţii de Automatică şi Calculatoare din cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti, a arătat, în cadrul celui de-al doilea panel, că programul Innovation Labs, pe care l-a co-fondat, reprezintă un accelerator de tehnologie ancorat în mediul universitar care, începând cu anul 2013, a deschis campusurile universitare româneşti către o abordare experienţială: „Adaptând complementar cele două modele americane - respectiv cel al universităţilor de tip MIT, bazate pe cercetare, cu cel al universităţilor de tip Stanford, axate pe dezvoltarea de produse - am adăugat preocupărilor vizând excelenţa academică o dimensiune de autonomie a proiectelor studenţeşti. Innovation Labs completează transferul de cunoştinţe dintre profesori şi studenţi cu experienţe care cultivă abilităţile de afaceri şi de comunicare ale studenţilor. Ei învaţă, prin metoda bazată pe încercare şi eroare, să formuleze o viziune coerentă a unui produs digital, să alinieze o echipă capabilă să livreze un prototip şi să-şi ancoreze munca în bucle de feedback centrate pe utilizatori”.
Evenimentul s-a încheiat printr-o dezbatere despre elaborarea politicilor şi oportunităţile de investiţii, coordonată de către Florin Jianu, preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România, singura organizaţie reprezentativă pentru IMM-uri la nivel naţional, care a subliniat importanţa oportunităţii de a aduce în faţa Europei modelele de bună practică româneşti, punând accent pe propunerile de politici publice care să contribuie la dezvoltarea ecosistemului european: „Am prezentat în premieră, la nivel european, datele din Carta Albă a IMM-urilor din România, cu accent pe activităţile de inovare. De asemenea, am susţinut temele proiectului România - Tech Nation, proiect care în aceste zile împlineşte trei ani de la lansare. România se poate mândri cu un ecosistem tehnologic în continuă expansiune, iar rolul nostru este să arătăm Europei aceste rezultate”. În cadrul acestui panel au fost prezenţi Sebastian-Ioan Burduja, ministrul cercetării, inovării şi digitalizării, Anthony Whelan, consilierul preşedintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, pe zona digitală, Eva Kaili, vicepreşedinta Parlamentului European, eurodeputaţii Dan Nica şi Cristian Buşoi, precum şi Dragoş Cristian Vlad, preşedintele Autorităţii pentru Digitalizarea României.

Mai multe din această categorie:

Lasă un comentariu