27 SEPTEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Machetele de navomodele: de la sport la artă, sau ce înseamnă răbdarea de chinez bătrân
Machetele de navomodele: de la sport la artă, sau ce înseamnă răbdarea de chinez bătrân

Ediţia a III-a a Campionatului Naţional de Navomodele Machete, care se desfăşoară la Galaţi între 29 iunie şi 5 iulie, a reunit machetişti de la opt cluburi din întreaga ţară: CSU Galaţi, Sportul Studenţesc Bucureşti, Farul Constanţa, Palatul Copiilor Medgidia, CSM Timişoara şi Palatul Copiilor Timişoara, CSTA Suceava şi SCM Bacău. 

Mai bine de 270 de machete şi diorame reprezentând nave mai mult sau mai puţin celebre, de la corăbii cu pânze la nave moderne, civile şi militare, dar şi instalaţii portuare, platforme de foraj marin, încântă ochii privitorilor, începând de marţi, şi pot fi admirate până sâmbătă, 4 iulie, la ora 20.00.

Rodul a luni sau chiar ani de muncă migăloasă, care începe cu documentarea (obligatorie pentru orice modelist care vrea să construiască o machetă conformă adevărului istoric) şi se termină cu miile de ore de lucru efectiv cu lemnul, parâmele, pânzele, vopselurile, micile (sau mai marile) bijuterii de sorginte navală înseamnă în acelaşi timp pasiune, răbdare („de chinez bătrân”, după cum spunea unul dintre expozanţii cu vechi state), pricepere şi, mai ales, dorinţă de autodepăşire. Pentru că nu e modelist (iar machetiştii se numără printre cei mai migăloşi din „branşă”) care se respectă care să nu vrea să evolueze permanent, să tindă dacă nu spre perfecţiune, măcar spre „mai bine”. 

Iar nivelul exponatelor creşte de la an la an. Acest lucru poate fi observat şi la ediţia actuală a Campionatului Naţional de Navomodele Machete unde, printre modelele expuse în premieră, se numără realizări care preproduc cu rigurozitate modelul original. Dintre acestea, trebuie amintite macheta bricului Mircea (primul, nu actuala navă-şcoală, care este de fapt o „navă-barc”, nu un bric propriu-zis), realizată de Daniel Ciosu, de la CSU Galaţi, cea a cuirasatului american Missouri (realizată de Marian Hârţan, tot de la CSU Galaţi), celebra navă fluvială de pasageri Tudor Vladimirescu (realizator Adrian Postea - CSU Galaţi), remorcherul Perseus (Victor Năstase - CSU Galaţi), drakkarul viking Roar Ege (realizat de Cătălin Lificiu - CSU Galaţi), macheta platformei de foraj marin Bredford Dolphin (realizată de Lăcrămioara Cojocariu - CSTA Suceava), dar şi numeroase machete din hârtie şi carton sau nave în sticlă (una dintre cele mai dificile ramuri ale machetismului naval). Clubul gălăţean participă, la această ediţie, cu 20 de machete, dintre care unele sunt prezentate în premieră.

O altă noutate a ediţiei din acest an a Campionatului de Machete o reprezintă introducerea în competiţie a clasei C8 - machete realizate din kituri de construcţie din lemn, nu kituri din plastic, ca până acum. De altfel, modelele care au la bază kituri din plastic concurează în continuare la clasa C6. În ceea ce priveşte clasa C8, una dintre machetele excelent realizate este cea a cuirasatului american Missouri, construită de Marian Hârţan, care a împins meticulozitatea atât de departe încât a „populat” puntea bastimentului cu mai bine de o sută de figurine de marinari şi ofiţeri, „modelite” evident la scara construcţiei, 1:350! „Trebuie să evoluăm, ne confruntăm cu alte cluburi puternice, cum este cel de la Timişoara, care n-a avut nicio sincopă după '90, cum s-a întâmplat la Galaţi. Şi, oricum, e necesar să fim tot mai buni, pentru că nivelul competiţiilor creşte atât la noi în ţară, cât şi pe plan internaţional”, a explicat Victor Năstase (CSU Galaţi), unul dintre organizatori.

Multe dintre modelele expuse în acest an la Campionatul Naţional au fost deja prezentate la competiţii mondiale de gen, unde măiestria machetiştilor a fost răsplătită cu medalii de aur şi argint: cuirasatul britanic Dreadnought (constructor Daniel Ciosu, aur la Mondiale) şi cel german Bismarck (tot Daniel Ciosu, argint la Mondiale), iahtul englez Royal Carolina (constructor Marian Hârţan, argint la Mondiale).

Din păcate - pentru că în modelism nu toate lucrurile sunt roz -, în ciuda nivelului calitativ tot mai ridicat al exponatelor, se remarcă şi un dezinteres tot mai mare faţă de această disciplină sportivă, aflată la graniţă cu arta, din partea oficialităţilor. „Înainte de '90, cu totul altfel stăteau lucrurile... Aveam la Galaţi nu doar secţia de modelism la club, ci şi cerc de navomodelism, cu foarte mulţi copii înscrişi, la Palatul Copiilor (pe atunci, Casa Pionierilor - n.r.). Exista finanţare oficială, existau facilităţi pentru modelişti, atât pentru cei deja consacraţi, cât şi pentru cei care abia făceau cunoştinţă cu această activitate. Acum... La Palatul Copiilor ne zbatem să punem pe picioare un cerc de navomodelism de ani buni, dar fără sponsori, fără un pic de interes din partea autorităţilor locale, e foarte greu. La ediţia din acest an am fost nevoiţi să suportăm noi, clubul, până şi costul medaliilor şi al diplomelor. Parcă nimeni nu vrea să sponsorizeze acest sport. Toţi dau bani numai pentru fotbal...”, s-a destăinuit cu amărăciune Cătălin Lificiu, unul dintre modeliştii de la CSU Galaţi şi organizator al competiţiei. „Nu există interes din partea oficialităţilor, nu există interes pentru sponsorizare, nu există interes pentru mediatizarea modelismului. Multă lume, chiar dintre cei implicaţi la nivel oficial în activitatea sportivă, nici nu ştiu ce înseamnă exact modelismul”, a continuat Cătălin Lificiu. „Odată, la o întrunire oficială la care am participat mai mulţi membri ai federaţiilor sportive din ţară, o tenismenă m-a întrebat ce căutăm noi, modeliştii, acolo, că doar «modellingul» nu necesită efort fizic. «Voi nu sunteţi cu ăla, Cătălin Botezatu?», a întrebat. Ce să mai comentăm...”, şi-a amintit Cătălin de o întâmplare anecdotică şi, din păcate, ilustrativă pentru nivelul de înţelegere a modelismului la nivel naţional. „

Cu toate acestea, organizatorii sunt optimişti în ce priveşte evoluţia fenomenului modelistic din România, dovadă fiind faptul că acum fac toate eforturile pentru a organiza, în 2016, Campionatul Mondial de Navomodele Machete la Galaţi.

Competiţia din acest an şi, implicit, expoziţia de navomodele machete a fost organizată, ca şi în anii precedenţi, de Federaţia Română de Modelism, Clubul Sportiv Universitar Galaţi (condus de Mihai Pantea), totodată şi gazda manifestării, iar „sponsorul” care a pus la dispoziţie locaţia de desfăşurare este Universitatea „Dunărea de Jos”. Expoziţia de machete poate fi vizitată până pe 4 iulie, la ora 20:00, urmând ca duminică să fie anunţaţi şi câştigătorii, despre care vom relata într-un articol următor. 

 

Clasele de competiţie pentru navomodele machete

 

C1 - machete de nave cu vele

C2 - machete de nave cu propulsie mecanică 

C3 - secţiuni de nave, diorame

C4 - machete de nave la scări între 1:250 şi 1:1250 (micromachete)

C5 - machete de nave în sticlă

C6 - machete din plastic (kituri) 

C7 - machete din carton/hârtie 

C8 - machete din lemn (kituri) 


Articole înrudite