Peste 46% dintre companiile de la nivel global s-au confruntat cu fraude sau infracţiuni financiare în ultimele 24 de luni, atacurile cibernetice, fraudarea clienţilor şi deturnarea de active fiind cele mai frecvente infracţiuni, potrivit studiului bianual PwC "Global Economic Crime and Fraud Survey" (GECS) 2022.
Tehnologia şi media şi telecomunicaţiile s-au confruntat cu cea mai mare incidenţă a fraudelor dintre toate industriile, aproape două treimi dintre companiile din aceste sectoare experimentând o anumită formă de fraudă.
"Rata generală a fraudelor şi infracţiunilor financiare împotriva companiilor a rămas constantă faţă de anul 2020 (47%), în pofida problemelor legate de lanţul de aprovizionare, a instabilităţii mediului geopolitic, a unei economii incerte şi a multor ameninţări emergente. Pandemia a redus actele de însuşire frauduloasă de bunuri, în parte pentru că mai mulţi angajaţi lucrează acum de la distanţă, cu acces limitat la activele companiei, însă asistăm la o creştere a ameninţărilor din afara organizaţiei. Criminalitatea cibernetică se află în fruntea listei de ameninţări cu care se confruntă în prezent companiile, iar pe viitor se preconizează o creştere a riscurilor de fraudă în raportările ESG şi a celor prin intermediul platformelor digitale. Regulile jocului se schimbă, iar companiile trebuie să fie mai agile ca niciodată pentru a răspunde la aceste ameninţări şi să adopte noi abordări şi tehnologii de prevenire", a declarat Ana Sebov, liderul echipei de Forensic din cadrul PwC România.
În rezultatele sondajului din acest an, criminalitatea cibernetică a devansat cu o marjă substanţială fraudele săvârşite de clienţi, cea mai frecventă infracţiune în 2020. 42% dintre companiile cu venituri între 1 şi 10 miliarde de dolari au raportat că s-au confruntat cu infracţiuni cibernetice în această perioadă, în timp ce doar 34% au avut de-a face cu fraude săvârşite de clienţi.
Mai bine de jumătate (52%) dintre companiile cu venituri anuale globale de peste 10 miliarde de dolari s-au confruntat cu fraude în ultimele 24 de luni. În cadrul acestui grup, aproape una din cinci a raportat că cel mai perturbator incident a avut un impact financiar de peste 50 de milioane de dolari.
Cele mai puţin afectate au fost companiile cu venituri mai mici de 100 de milioane de dolari
Potrivit studiului PwC, cele mai puţin afectate au fost companiile cu venituri mai mici de 100 de milioane de dolari, doar 38%, iar una din patru s-a confruntat cu un impact total de peste 1 milion de dolari.
"Creşterea numărului de platforme digitale, cum ar fi reţelele sociale, serviciile (ridesharing, cazare) şi comerţul electronic, deschide uşa riscurilor de fraudă şi de infracţiuni economice, iar 40% dintre respondenţi au experimentat o astfel de fraudă", arată studiul citat.
De asemenea, frauda în materie de raportare ESG (modificarea informaţiilor astfel încât acestea să nu reflecte cu adevărat activităţile unei organizaţii) şi cea în lanţul de aprovizionare au potenţialul de a provoca perturbări mai mari în următorii ani. De exemplu, doar 6% dintre organizaţii au declarat că s-au confruntat cu fraude anti-embargo (participarea la boicoturi străine nesancţionate) în ultimele 24 de luni. Dar acest lucru s-ar putea schimba în următoarele 24 de luni, pe măsură ce sancţiunile globale cresc la cele mai ridicate niveluri din istoria recentă, susţin reprezentanţii PwC .
În mod similar, doar 8% dintre organizaţiile care s-au confruntat cu fraude în ultimele 24 de luni s-au confruntat cu fraude în ceea ce priveşte raportarea privind mediul, societatea şi guvernanţa (ESG). Cu toate acestea, pe măsură ce ESG continuă să crească în importanţă pentru părţile interesate, stimulentul de a comite fraude în acest domeniu ar putea creşte.
De asemenea, doar una din opt organizaţii a avut parte de noi incidente de fraudă în lanţul de aprovizionare ca urmare a perturbărilor cauzate de COVID-19, iar una din cinci organizaţii consideră că frauda în lanţul de aprovizionare reprezintă un domeniu de risc sporit ca urmare a pandemiei.
Rezultatele sondajului arată că ameninţările din partea entităţilor externe sunt în creştere, iar infractorii devin din ce în ce mai puternici şi mai eficienţi. Aproape 70% dintre organizaţiile care se confruntă cu frauda au declarat că cel mai perturbator incident a fost provocat de un atac extern sau de o conlucrare între surse externe şi interne.
Sondajul a fost realizat în rândul a 1.296 de lideri de afaceri din 53 de ţări. (sursa Agerpres)