Portul Galaţi, o poartă către Europa

Marți, 03 Noiembrie 2015 00:00
Publicat în Economie
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Luni a avut loc închiderea proiectului „Program Strategic de Dezvoltare a Portului Galaţi”, cofinanţat de Uniunea Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională.       

Portul Galaţi este singurul port din România de pe sectorul maritim al Dunării inclus în reţeaua centrală de transport TEN-T core network care trebuie să fie finalizată şi pe deplin funcţională până în 2030. Proiectul al cărui beneficiar este APDM Galaţi insistă pe idea că pentru creşterea atractivităţii şi accesibilităţii Portului gălăţean în plan european este nevoie de obiective strategice, propuse a fi realizate în perioada 2014-2035.

Proiectul a cuprins trei secţiuni, respectiv Studiul de Piaţă, Planul Strategic şi Planul de Acţiune.

Dacă Studiul de Piaţă a evidenţiat situaţia actuală din Portul Galaţi (un grad mare de interdependenţă între port şi mărfurile aprovizionate sau furnizate de Combinatul Siderurgic ArcelorMittal Galaţi) şi necesitatea dezvoltării infrastructurii portuare şi a conectivităţii cu reţeaua infrastructurii de transport naţională şi regională, Planul Strategic a stabilit ce direcţie de acţiune trebuie urmată. Ca atare, s-au conturat câteva direcţii şi strategii pentru îndeplinirea misiunii, viziunii şi obiectivelor generale asumate: strategia de management al relaţiei cu actorii relevanţi, strategia de marketing şi afaceri, strategia de investiţii, strategia de finanţare, strategia organizaţională şi dezvoltare a resurselor umane, strategia de mediu.

Planul de Acţiuni a urmărit identificarea şi prioritizarea proiectelor de infrastructură şi a măsurilor suport care să asigure dezvoltarea durabilă a portului Galaţi şi implementarea strategiilor enumerate prin participarea comună a Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Dunării Maritime” SA Galaţi în calitate de administraţie portuară şi a tuturor actorilor relevanţi din comunitatea portuară.

Necesitatea de dezvoltare a portului Galaţi în raport cu porturile internaţionale similare şi a rezolvării constrângerilor actuale cu care se confruntă portul a generat identificarea proiectelor de modernizare a fronturilor de acostare, dotărilor portuare, infrastructurii de acces şi condiţiilor de navigaţie. Programul investiţional 2015 -2035 propus la nivelul comunităţii portuare cuprinde mai multe proiecte a căror valoare se ridică la circa 300 milioane de euro. Cel mai important obiectiv este crearea unei platforme multimodale la Galaţi, dar sunt şi alte proiecte importante, precum: modernizarea infrastructurii portuare (danele 33 şi 32 în portul Docuri); dezvoltarea unui terminal de vrac solid şi mărfuri generale în portul Bazinul Nou; dezvoltarea unui terminal de gaz natural lichefiat; studiu de fezabilitate pentru reducerea fenomenului de colmatare şi creştere a eficienţei activităţii de asigurare a navigabilităţii în port; terminal Ro-Ro în portul Bazinul Nou; modernizarea terminalului de ulei în portul Comercial - dana 21; terminal de cereale şi mărfuri generale în portul Mineralier. 

Reprezentanţii APDM au vorbit şi despre faptul că pe termen scurt, în portul Galaţi se vor introduce tehnologii noi, inovaţii pentru promovarea combustibililor alternativi şi un transport maritim eficient din punct de vedere energetic, prin dezvoltarea unui terminal GNL. Nu în ultimul rând, strategia de dezvoltare a Portului Galaţi vizează şi valorificarea potenţialului turistic de care dispune portul în zona sa comercială, au mai precizat reprezentanţii APDM.

Mai multe din această categorie:

Lasă un comentariu